fredag 16 november 2012

Mormorskoppen...

 ...kan man ha till mycket..;))
Dricka en kopp kaffe är väl det som folk gör mest i en sån kopp...
meeeeen.. jag tycker den passar väldigt bra till att gjuta ljus i ..;)))

*** 
För några veckor sedan  var jag i Brättne och hade loppisförsäljning...
 inget vanligt göra för min del..men två stycken har det råkat bli nu på raken  ..
Jag brukar mest dra hem en massa saker istället.. !
Men jag var liksom inte ensam på det här loppiset på Bruket..

*** 
OCH  plötsligt så händer det.. man ser något som inte går att motstå;))) 
Den här gången ..8 mormorskoppar och 7 fat.....bare 25 spänn!!!
alltså..helt perfekt till mitt kakfatsbyggeri och till ljuslyktor..;))))) 

Ja det blev några ljuslyktor.. ..
en del som gör såna här lyktor limmar ihop kopp & fat.. 
det gjorde inte jag, utan tänkte mest på att då kan den som 
köper "ljuset"återanvända det igen ..och igen...till nåt annat kanske..:).
.
 Det är till JULMARKNADEN i KÖLA  morgon
 som jag gjutit dessa ljusen till..!

***
Det var iofs julmarknad idag oxå.. 
men då hade annat för mej och hade bara
ställt ordning ett bord med "grejer" i förväg och
 så fick någon annan ta hand om försäljningen åt mej *blink*blink*

***
 Lite cellofan runt ljuset och ett snöre.
( för min del gillar jag mest jute och andra grova natursnören.).
En perfekt värdinnegåva..eller annan present  ....
Faktum är att det är väldigt lätt att göra ett sånt ljus...
***
Gjutmassa som det heter, finns att köpa i färgbutiker..Panduro...odyl..
 lite ljusvekegarn...och en form ..kopp skål..glas eller vad man nu vill ...
smälta stearinet i vattenbad  och hälla i formen med
 ljusveken förankrad i botten på formen.. ...
och låta det stelna..vill man så kan man återbruka ljusstumpar  och gjuta...
***
Jag hade tänkt visa lite bilder från julmarknaden  när jag ställt i ordning bordet...
men bilderna blev tyvärr inge vidare bra..
Men kanske jag kan ta några nya i morgon....
och inte bara på "mitt jox"...utan nån annans hantverk..;)))

[]...Pia

Ps.. en liten uppdatering... 
fick en fråga på kommentaren av Marianne.. 
och måste kolla förstås;))) ..
Jodå..det brinner finfint ljuset i koppen.. 
och brinner länge och stilla..;) ds.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Tycker nog att koppen även kan gå som "värdgåva" ( tänker genus ja....)Mycket fina är de i alla fall. Har du testat att tände? Jag använde vanligt stearin och stumpar och det brinner inte riktigt bra. Lågan fladdrar och så brinner inte stearinet med. Kanske gjutmassan är bättre.

Marianne sa...

Då får det bli gjutmassa nästa gång. Tänkte ju det var bra att använda ljusstumpar. Men det får bli till ljuskronor nästa år.

Patricia sa...

Ljuskoppen blev så himla fin och ser ju ut att brinna jättemysigt med .. blev nästan lite sugen att göra något liknande, har 6 gamla fin-koppar står som jag tänkt sälja på loppis, kanske skulle gjuta ljus i dem istället .. =)

Må så gott!
Kram Patricia