tisdag 26 juli 2011

På tur i Norge...

.. i fem dar. En liten resa, men med stora vyer. Vårt grannland är mäktigt på många vis... Vi hann se många vackra platser på dessa få dagar. Vår resa hade som höjdpunkt en båtresa... HURTIGRUTEN under två dygn:)

Men allra först  på resan så stod  Oslo, som mötte oss  med ett strålande och varmt väder. Incheckning på ett flott hotell:) Thorn Opera...sen strosade vi runt i storbyen.. gate upp & gate ned...Karljohan och några till:)

Nu är det inte första gången vi besöker Oslo..eftersom vi bara bor 15-16 mil därifrån, så har det blivit några turer.. Oslo är en fin sommarstad och jag trivs där.

En promenad på AKER BRYGGE  är ett måste  och där trängs nästan resturangerna, så mat fick vi och gooo sådan.. Marinerte reker med sallad..mums:) ..mätta & goa samt lite slöa av värmen,  fortsatte  vi vår Aker bryggvandring.

Det om fångade mitt intresse efter ett tag var bl.a  The Eternel Peace Flames.. den evige fredsflamman som brann ...

Vidare  från ett lugnt Oslo for vi  så till Bergen..där solen sken:).. vilket inte  händer så ofta!

Vi for inte   med den största Hurtigrutenbåten..men den var stor nog åt mej!  Jag är inte nån jättestor vän av båtar  på stora  vatten.. ni vet den där gungningen !!  Nu blev det "bara" starten på resan som gjorde mej lite småstirrig... Så jag missade bilderna av solnedgången! Sen var det inte så mycket mer sol på den resan..

Vi for från Bergen till  Florö till Målöy till Torvik till Gerangerfjorden till Ålesund..till Molde och slutligen till Kristiansund och Trondheim..
Inne i Geirangerfjorden så blev det några bilder.. .;) den vackra gröna  färgen på vattnet därinne är jag sååå faschinerad av. Det ska visst vara alger som lever  i vattnet som gör det att det blir en sån där jade/ oceangrönt  färg.

De syv söstrene  lyckades jag få med nästan alla:)

Som slutresemål  på Hurtigruten blev det Trondheim..Här är Nidelva strax nedanför Nidarosdomen som vi oxå besökte:)   nu åkte vi bara en liten liten del av hela Hurtigruten.Kanske kanske i framtiden  gör vi om resan och tar den längre sträckan:)

Tåget tillbaka till Oslo for vi över Dovrefjell..Gudbransdalen osv... lika vackert där som på alla de övriga platserna.. Norge är såå otroligt vacker..Så var vi då i Oslo.. vi besökte Det gigantiska Operahuset.. det var stort.. och massor av glas och carraramarmor som det bestod av...

I Oslo möttes vi av ett lugn.. en storstad i sorg.. och det kändes och syntes .. Många många människor var ute den kvällen (lördag) som vi kom dit.. Som så många andra gjorde, gick vi  till domkyrkan med det stora blomsterhav  för att hedra  och visa vår vörnad för det som hänt.. Aldrig  har jag sett en storstad så djupt tagen av det hemska som hänt.. hela Oslo var såå tyst.. alla pratade lågmält och stilla...ingen som höjde  några röster  eller bråkade..inget skratt..ett stilla lugn...Likaså var söndagen  på samma sätt, vi  kunde inte sitta på hotellrummet för att vänta på hemresan.. utan vi gjorde som alla andra människor i Oslo gjorde den dagen.. gick ut och tog del av den stämningen som infann sej...

Väl hemma och  vardagen tar vid .. så sitter ändå den bilden av sörjande Oslobor med tårar på kinderna och blommor i händerna på näthinnan.. kommer aldrig att glömma den här resan eller sommaren 2011.. och det gör nog ingen annan heller...

... Pia
Ps..  alla bilderna går att förstora ds.

rosenälvorna sa...

Ser ut som att ni hade en underbar resa och vackert väder i Bergen precis som jag hade helgen innan. Sov så gott// Christina

Mittvitahem-Gottoblandat sa...

Vackra bilder av det vackra Norge.
Var där själv i en vecka på sem.fr 17:e te 23:e,fick eländet på nyheterna i Norge det gjorde ont i mage kan man säga men fint har dom.
Fortsatt trevlig sommar
kram victoria

Nette Cecilia sa...

Underbart vackra bilder från det vackra landet ,med den stora sorgen förstår att ni aldrig glömmer den resan ,kram Nette

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilken underbar resa ni har varit på! -Har länge själv drömt om att få åka Hurtigrutten ! - Världens vackraste sjöresa, brukar den ju kallas och det är säkert sant !
- Visst gråter vi för det som hänt i Norge..det är så tragiskt ..så ofattbart ...
Kram/ Anneli

Anita sa...

Fina bilder Pia och fint´skrivet ! vilken tragedi ni hamnade i ..finns inga ord allt är redan sagt...kram / Anita

Cecilias kreativa sida sa...

Visst är det vackert i Norge! Vi var där förra året och bara njöt av den fina naturen!
Ha en bra dag!

Home No.1 sa...

Hej ser ut att ha varit en toppenresa, vilka vackra vyer!!
Kram Annica.

Rummet för välbefinnande sa...

Vilken resa Pia! Det är så vackert så man tror knappt det är sant. Kan tro att det var gripande på många sätt att sedan komma till Oslo och uppleva sorgen där.
Ja, den här resan kommer du nog alltid bära med dig förstår jag.
Hoppas du har det gott hemma också.
Idag bryter jag av semestern med lite jobb, men sen blir det lite ledighet igen. Det är så ovanligt med semester så jag tror knappt det är sant. Helt underbart.