torsdag 14 januari 2010

Storbyk.....

....blir det inte nu för tiden...Bara en liten gubbe & en liten gummas TVÄTT.. och tvättmaskinen fylls kanske inte lika mycket som när barnen bodde hemma....Och nu kom jag osökt in på torsdagstemat hos Sussie..... att vi ska vara snälla mot vår Miljö..:) Jag är inte särskilt duktig på att tvätta miljösnällt....MEN, håller på att försöka omvandla mitt slöseri av tvättmedel ,till en mindre mängd!!
Min "bättre" hälft dvs..maken ....jobbar som fastighetsskötare eller som vi säjer, vaktmäster´n.. Han talar om för mej, givetvis på ett snällt sätt:) ..att jag överdoserar tvättmedlet ..aj aj...Och han säger även att tvätten blir inte renare!!! för att man har mycket tvättmedel..nej ...åh nej..inte..alls....
OCH ..säger han i nästa andetag..Avloppen ..kära du....de "korkar" igen totalt....NU vet jag det av egen erfarenhet...i förrgår så fick jag ett litet "ryck " och gjorde rent avloppssilen under bänken i tvättstugan vår..hmmm....det var ingen vacker syn..och faktum är att jag tror på min käre make ....att det "korkar" igen ..det där att man överdoserar tvättmedlet:)..
**
DAGENS tips till temat i att vara snäll mot vår miljö..är ..TVÄTTMEDELDOSERA ..LAGOMT !!.. och med förstånd..... Vi vill ju inte att våra sjöar och vattendrag ska "korka" igen:)
**
OCH om du vill testa ett naturligt tvättmedel..prova tvättnötter..inte gjort det själv..men skulle kunna tänka mej att prova ...tvättnötter..tror jag :) !!! eller..?? låter lite främmande att tvätta med nötter..men vem vet...
***********
...Pia
********
Ps...vilket häftigt och lärorikt tema det har blivit av SUSSIES "lilla påhitt " om att TA VARA PÅ VÅR MILJÖ...Läste för en liten stund sedan om vad några bloggare skrivit..föll för Mias lilla härliga liknelse om vår jord som .....ja läs själva här...:)..ds..

10 kommentarer:

Krukmakeri hemjord sa...

Jag säljer tvättnötter och använder det frekvent! Dom går att kompostera dessutom*L*
PÅ tal om att göra rent avlopp!
Gör inte ren ljusstakar från stearin det som hamnar i avloppet stoppar upp och pluttar igen totalt..Fick översvämning i duschen då mitt avlopp från keramikverkstaden går ut där..När alla säckar i papper med pulver flöt därinne va det inte kul!
ha de gött
annbritt

meas vardag sa...

Usch! Översvämmande och igenkorkade avlopp e inte kul! Så äckligt! Måste tänka på medlet! Tänker aldrig mer överdosera! ;) Ska nog använda tvättnötterna mer!
/Anna

Kamomilla sa...

Jag gillade inte riktigt tvättnötterna, men tänker noga på tvättmedelsmängd och temperatur. Sköljmedlet slammar igen maskinen totalt och är egentligen ganska onödigt.

Anonym sa...

Hej Pia!
Längesen....god fortsättning!
Hoppas allt är bra med dig.
Jag använder miljövänligt tvättmedel och sköljmeel. Men jag tror man har kommit längre här med såna produkter. Dvs, till försäljning till vettiga priser.
Jag bor också i en enormt miljövänlig stat.
Ha en fin fredag!
Kram Bodil

Pillargontanten sa...

Tvättnötter ja.... Jag gör nog som dig, häver i en dutt, och den är säkert alldeles för stor i förhållande till mängden tvätt och maskinstorlek....
Ska genast börja tänka på detta :O)
Ha det bra idag, på fikat!

LantlivsAnette sa...

Gomorron Pia !!
Åhh vad fina tips du ger oss !!
Jaa, du må tro att det var skönt att komma hem, jag är ju inte mycket för såna där resor vet du..nääeee..inte alls, så jag längtade verkligen hem !!
Åhh din dukning idag lät väldigt fin, gröna Anna och vita servetter..kan se det framför mig !!Hoppas att det går bra idag...
Ha en toppen helg vännen
Kraaam Anette
P.s Jaa, lilla Nisse tog verkligen glädje skutt då jag kom hem igår kväll, som jag har saknat min lilla vita tuss...

Granne med Selma sa...

Du är väl för go! Tack för att du skriver så fint om blogguppmaningen! Det har verkligen satt igång mitt miljömedvetande till 110 %. Jag läser och förundras över alla bra tips och länkar som den för med sig.

Och tvättnötter ska jag försöka få tag i och pröva. Läser om dem överallt. Eller är det bara jag som blivit mer medveten om det? Kanske har man kunnat läsa om det jättelänge fast jag inte "sett"?

Kram

Anonym sa...

usch jag är också allt för ofta duktig på att överdosera tvättmedel... men nu ska jag tänka till igen... tack för påminnelsen!

Kram pernilla

Viola sa...

En klok man du har där hemma..tyvärr är jag väldans begränsad med tvättmedelval..är allergiker men jag tror dessa tvättmedel är snällare mot både kropp och miljö...ha en skön helg, kram

Annika sa...

Tjosan! använder ett miljövänligt medel som min allergi tål.... mäter noga varje gång...:) är ju lite snål o då ska det kollas noga...:) har funderat på dessa nötter flera ggr eftersom de är allergivänliga.... kanske skulle man ta sig i kragen o skicka efter lite såna.... sett att de finns på många ställen på nätet..... nu är sista natten gjord "med gänget" ... lite semster hägrar o sen har jag fått ett jobberbjudande som jag nog hoppar på.... berättar mera bara jag varit där på besök....:) ha e go hälg... Kram Annika