lördag 16 januari 2010

Gissa vad?.....

...Har roat mej en stund vid datorn, nu på lördagseftermiddagen, har blivit lite bildhantering och så klart lite bloggbesök ..Det är lugnt och tyst i huset..Selma sover..och min lilla"gubbe" är på hockey ..(tillsammans med vår son och vårt barnbarn snart 7 år och lika sporttokiga även de :)..Färjestad mot någonting ???..som vanligt är jag inte särskilt intresserad av sport...:) Tror säkert att FBK vinner :)..hoppas det, för far och son plus sonson är FBK fans alla tre..och jag kan tänka mej vilken härlig känsla OM så skulle vara att det blev vinst.....
**
Men tillbaka till min lilla gissningslek nu...VAD är det för någonting på bilden?
**
Gillar gamla saker som har lite historia runtomkring....och den har "saken" har säkert en historia den med..men tyvärr kommer jag inte ihåg allt..Fick lite smått & gott berättat om "den" för många år sedan av svärföräldrarna, varifrån jag har ärvt den nu.....Mina barn fick den demonstrerad för sej, när de var små....av farmor eller farfar..tror att det var farfar som visade hur den funkade och storögda fick de se OCH smaka resultatet...
**
Men som sagt VAD ÄR DET??..Kan DU gissa??
**
Svar kommer i morgon....
**
Ha de såå gôtt allesammans....och gissa på :)
**
♥ ....Pia
**
Ps..vill ni ha en ledtråd.??..Jag ger er ett ....ÄPPLE!!..ds.

10 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Din luring..... Jag tror att det är en äppelskalare jag!
Den är ju himla fräck i alla fall.
Ha en mysig lördagskväll Pia och vi får väl hålla tummarna för FBK seger tycker jag!
Kram Mia

Marita sa...

Jag är ganska säker på att det är vad man kallar en äppelsvarv, man skalar äpplen med den! Himla fiffig manick faktiskt! Den du har är ju dessutom supersnygg!!

Skönt med en egen hemmakväll!! Ibland kan man behöva få vara alldeles för sig själv.

kram, Marita

Sonen sa...

Jag pratade faktiskt om precis just den där manicken så sent som i förrgår! :)

Canan sa...

Först vill jag tacka för en härlig blogg. Kikar in ibland...

Jag tror det är en äppelsvarv/-skalare... Inte ofta man får se en sådan... tror aldrig jag gjort det irl.

Pillargontanten sa...

Ja, säg det du... En urkärnare för äpplen kanske :O)
Hoppas du har en fin lördag kväll, och nej, det blev ingen korv i skogen, det blev vid spisen i stället :O)

Birgitta sa...

Oh den är till att skala äpplen med. Man får ett sånt där långt skal. Jättehäftigt.
Ha en skön söndag.
Kram Birgitta

Geta sa...

De spelar mot Frölunda det vet ju tom jag :)
Det är en äppelskalare, har sett den användas många gånger hos min mormor näe det gjordes äppelmos.
Hoppas dagen igår gick bra.
Kram.

LantlivsAnette sa...

Halloj där..jaa, jag tror att det är en äppelskalare !!Äpplet liksom snurrar runt..de är häftiga såna mojjänger !! Vi får väl se idag då om jag har rätt eller fel..
Vad skönt för dig med en hemmakväll..
Idag blir det en städ dag för mig..
Ha det gott
Kraaam Anette

Anki sa...

Hihi, jag gissade oxå på äpplskalare...har sett en sån förut, eller ja, det var iaf en äppelskalare, hihi!
Å du din toka *fniss*...tom i skallen??? Du har ju värsta bästa idéerna hela tiden!
Jag tycker du är en pysslerska av stooora mått! Här är det inte värst med idéer, jag har blivit SLÖ!! Å nu är det food-time ...det BÄSTA som finns, haha!

Kram kram gumsan!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gissar samma som gänget här över, äppelskalare. Till hösten kan du skala en massa äpplen med den, om det nu är en skalare...
Ha en bra vecka Pia
Goa kramen
AnnaMaria