torsdag 17 oktober 2013

Tänkte lite...

...å vips så kom en massa idèer!
*
Tiden går som bekant väldigt fort..när man har roligt...
å roligt det har jag när jag får pyssla;)
Tiden som kommer nu framöver är ju pysslarens stora tid.
Tänker naturligtvis på JULEN...
Jag bloggar alldeles för sällan nu för tiden...;( 
Men tänker ta igen det nu med besked... 
Har lite funderingar på om jag skulle göra det med pysseltips & idéer..?
*
Eftersom jag som oftast är ledig torsdagar 
och idag hade "gjort" undan det som skulle göras..
dvs.. handla tvätta..städa osv.osv..;))
*
Vädret är rena rama pysselvädret så varför inte börja NU...

Fr.o.m 17 oktober.. och  förhoppningsvis ändra fram till julen,
 tänker jag med jämna eller ojämna mellanrum;)
..skriva om och visa i bilder, mina pysselidéer och även lite recept..
Idag krånglade mitt kameraprogram i datorn så det fick bli bilder från iPhonen! 
*
Mitt första pysseltips blir med enkla medel.. .. 
Eftersom jag är både farmor& mormor... 
kommer jag ibland över barnmatsburkar.. sparar dessa gör jag förstås;)


Med rengjorda barnmatsburkar i olika storlekar kan man göra ljuslyktor...
med ståltråd.. om de ska hängas upp i något fönster..

...med lite spets... knappar / pärlor..snören  m.m
kan det bli lätt enkla små ljuslyktor.
Det blev tre lyktor.. en är iofs inte klar..
sitter en knappnål i knappen/spetsen. 

Nästa lilla pyssel blir dekorerade tändsticksaskar.. 
Något som jag gör ganska ofta.. enkelt..kul och snabbt gjort..;))
Dessa har fått "klädsel" av gammal tidning, 
(Idun från 1904 köpt hos Rost Interiör i Karlstad;)

Baksidan en bit golvpapp!!
En bit jutesnöre och några knappar..




Det var första pysslet det..nu är jag igång ;)) 
Allt pysslet som jag gör är inget eget påhitt..
Nä jag  lånar och "kopierar" hejvilt kan man säga..
Givande och tagande..!
Nu hoppas jag  att jag med mina tänkta inlägg framöver kan ge lite inspiration till  er..?
Ha de gött...

 []...Pia

Ps...Om du som läser mina inlägg har 
lust så tar jag gärna emot lite respons.. 
kanske till och med lite tips ...ds. 

1 kommentar:

Nellie sa...

Mysigt att sitta och pyssla med små enkla saker så där, och låta tankarna fara. Jättefina saker att ge bort, och jätteroliga att få. Ditt inlägg fick mig att tänka på förra årets lilla adventsmys jag ordnade för barnens kusiner på gubbens sida. BARA 14 st + våra 3!!! Och sedan mammor o pappor så klart. Dukade fram julgotter att göra egna smörgåsar av, och glögg, pepparkakor och julmust i matsalen. Och köket förvandlades till pysselverkstad. Har otroliga mängder av pysselmaterial. Kompletterade med lite nyköpta saker. Resulterade i massa fina tändsticksaskar, julgranskarameller, julkort mm. Så mysigt sätt att umgås! Blir nog repris i år! Passar ju utmärkt att följa din blogg då. Ljuslyktstipset är redan taget! Tack för det! Ska genast plocka ur lämpliga glasburkar ur vår glaslåda. Tänkte använda äggvite+strösocker-knepet också. Passar otåliga barn:) Ha en trevlig helg!