fredag 2 november 2012

Återhämtning...återbruk...

... En höstlovsvecka kan man göra mycket av..;) 
 Jag gjorde både nytta & nöje av min.. 
Valde att ta tre semesterdagar den här veckan, 
eftersom jag hade två dar "vanligt ledig" 
och av det blev det alltså en hel ledig vecka...perfekt !
Nyttan var bl.a att vara chaufför åt mor & far i måndags 
och på köpet fick jag äldsta barnbarnet med mej hem i några dar ;))) 
Man hinner mycket på bara ett par dar, 
både det ena och det andra  med smågrabbar i huset... 
en e.m. med bowling...bygga snögubbe... och spela kort..osv...;))

Kul och mysigt i en salig blandning..
Torsdagen var jag helt alena och hade bestämt mej
 för att röja i garderob och klädkammare..!
Hur kan det bli så mycket i såna utrymmen?.. 
Nåja en heldags röj blev några kassar och säckar! 
Som fick åka till både Röda korset och soptippen..  
*****

 Vad som dök upp i klädkammaren ....
var en gammal sliten & nött trasmatta...
som jag gjorde ett ÅTERBRUK av....;))))

Mattan var en gång riktigt fin.... köpt på Ikea... ingen dyr variant ..  
Den har fungerat som dörrmatta åt leriga & blöta hundtassar..
Så den har fått  tvättas åtskilliga gånger..därav sliten & nött!


 Men därmed inte sagt att den skulle slängas, när jag röjde i klädkammaren..
ånej ..visste precis vad den skulle återbrukas till, när jag såg den;))))

 En kudde.. som jag såg förlagan till i tidningen Lantliv ...!
Dyr som attan var den där fina kudden med spets på i Lantliv...
****
Storleken på mattan var väl lite udda..
men 177x67 cm.. har väl krymt lite antar jag..
Jag sydde ihop den för hand.. som en kuvertväska ungefär...
och därför lätt att stoppa i en kudde.. 
Nu blev den här lite för stor för en kudde, så den innehåller två st istället;)).
Mjuk och bra...

 Sydde oxå fast en spets i var sida..en spets som jag förmodligen 
får sprätta bort när kudden  ska tvättas.. men det är enkelt att sy dit igen;))
***
En kudde till soffan eller kökssoffan eller som braskudde.. 
en kudde till barnbarnen  när de ligger på golvet framför tvn...

 []...Pia

Ps... Kom nyss på att Ernst sydde ju såna här traskuddar;).
... fast han fick lite mer snits på sina kuddar förstås ;)..ds.

3 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Riktigt snyggt! Sådana kuddar skulle jag gärna ha i kökssoffan.

hemtrevnad marie sa...

Skitsnygga!!
Jo visst går det snabbare på facebook, och en annan har ju ingen värstingkamera och ej heller nôa finesser på bloggen...men man får försöka;)
kraam

Marianne sa...

Tänkte just på Ernst när jag såg den. Fin blev den i alla fall och kul att göra om det man redan har.
Hoppas Ernst kommer tillbaka framåt jul.