söndag 21 oktober 2012

Idag ger jag järnet...

... efter vilan i förra inlägget..;))) 
Jag har letat  på olika loppis och frågat lite här & där,
  efter ett gammaldags RÅNJÄRN..
Det har visat sej vara lite svårt att få tag i ett sån 
och på de loppis jag frågat efter järnen så har svaret varit ..
att det är efterfrågat och svår att få tag i..!!

I fredags så fick jag äntligen ett napp..;) 
en arbetskamrat hade letat i sina förråd.. 
(hon renoverar ett gammalt torp)
och hade funnit ett gammal rånjärn  i  nåt uthus ..
Järnet var efter hennes farmor och jag kunde få "låna det på obestämd tid" ..:) 
 Kanske tills jag får tag i ett "eget".. 
Nu var det otroligt rostigt och lite illa medfaret.. visste först inte hur jag skulle ordning på det!
Skickade ut frågan i FB... bl.a och fick massor av tips..:) 

Det blev  "ordning" på järnet..och ett riktigt vackert mönster 
som gömts där under rost och annat... kom fram.

Läste "nånstans" om att man kunde rent våffeljärn med att grädda 
DISKVÅFFLOR.. sagt och gjort..
 en sats diskvåfflor blev det.. inget man äter..;)
Smeten innehåller MYCKET salt.. med rent blev det!


Så äntligen kunde jag göra riktiga RÅN... goooglade fram ett recept på rån... 

MORMORS RÅN
1 kkp socker (ev lite mindre socker, tyckte det blev något söt smet)
2 kaffekoppar mjöl
½ kaffekopp kokt vatten
1 kkp smält smör
1 kkp mjölk och
2 tsk vaniljsocker
 Gör så här
Vispa ihop smeten och placera rånjärnet på en spisplattan med medelvärme. 
Pensla järnet med smör första gångerna, och därefter vid behov.
 Häll en 1-2 msk smet i järnet och stäng locket.
Vänd ev, järnet en gång under gräddningen. 
När rånet fått färg plockas det upp och rullas försiktigt till
en cylinder eller en strut och placeras sedan på ett fat med skarven neråt.
Om smeten blivit för tjock kan den efter ett tag behöva spädas med lite vatten.
När rånen är gräddade låter man dem stelna ordentligt
och förvarar dem sedan  i tätförslutande burkar.
På gammalt vis är det angivet i kaffekoppar istället för dl.
 Hur stor koppen är spelar ingen roll, 
bara man använder en och samma kopp till alla ingredienser!
Servera rån till glass.. eller fyll dem med nåt gott...
eller så "bara" ät ett RÅN  till en kopp kaffe och njuuut...;)))
*

Efter att ha "kommit på fötter" igen
efter flygfärden i måndags.. över en basketboll!..;))
Så har energi och lusten till att göra något, kommit tillbaka ...
 OCH det resulterade i ett ...


KAKFAT ..igen..;))


Det  röda kakfatet har jag gjort till mej själv;)... ska inte sälja eller ge bort det...
Just rött porslin är en stor favorit ... 
Önskar såå att jag hade en hel servis.. men ack ack ..bara de här tre faten.. 
som är loppisfyndade för flera år sedan och som legat i en låda..
 bara för att vänta på rätt tillfälle till att användas.. 
de är tyvärr slitna och för sköra till att användas i dagligen..



men som KAKFAT..blir de perfekta..;)
Namnet  på mitt röda kakfat blev.. MALVINA..
 och varför det fick det namnet.. ja det är en annan historia...
 eller om det kanske blir ett inlägg nån gång..;))

*
Det var första försöket till att grädda rån.. Himla kul och roligt pyssel..
 dock var det väldigt varmt att rulla rånen...
 fingertopparna var väldigt röda och ömtåliga efteråt..!
Det blev 16 st. kunde ha gjort fler om jag tagit mindre smet i järnet.. 
men det var första gången och man lär så länge man lever heter det ju.. Den första blev bränd.. den andra  oxå lite väl mörk.. sen tappade jag nån igolvet.. de är sköra oxå!..
 och en hamnade i min mage.. provsmakning så klart.. gött gött...
Det kommer bli fler rånbak!.. Definitivt till julen.... och ganska snabbt gjort oxå...
                                      
                                    []...Pia.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Va kul att du fick ordning på järnet. Jag tror jag har ägg i mitt recept....lite typ rulltårtsmet. Jag lägger dom över ett glas ibland så blir det skålar att fylla. Nu ska det bli rullrånsgräddning här med....jag brukar ju härma dig ;-)

LantlivsAnette sa...

Åhhh rån, då tänker jag på min Farmor..hon bakade alltid såna, de är goda...och fina med sitt mönster på..
Vilket fint rött kakfat du har gjort..vet du Pia, jag har hela den servisen, Bengali röd..dukar med den till Jul..
Kraaam Anette

Elin sa...

Hur gjorde du när du rengjorde rånjärnet? Skulle vara intressant att veta!