söndag 2 oktober 2011

Som smör i solsken ...

...smälter mitt hemgjorda smör:)
( bild "lånad" från nätet..Livet på en gård )

Jag har tänkt att testa att göra "eget" smör med barnen på vår förskolan nån dag
och innan måste jag förstås kolla HUR man gör !

 Så nu i torsdags provade jag på att "kärna" mitt eget smör..
kärna och kärna var väl inte rätta ordet.   
Jag är ju av den årgången så jag har varit med  några år 
och kärnat smör gjorde faktiskt min mamma när jag var liten..
 vår lilla bondgård med tre kor...Jerseykor . .. hade fin fin mjölk.. och det blev lite smör:) 

En sån smörkärna av glas använde min mamma,
men var den är nu vette katten.. men borta är den  tyvärr.

Mina morföräldrar tror jag kärnade smör på annat vis, om jag kommer ihåg rätt..


Men jag gjorde alltså på ett sätt som jag läst om bl.a här , här och här..och här finns en smörfilm..:) (Finns hur många sidor som helst, om att göra sitt eget smör)
 
3 dl vispgrädde
½ tsk havssalt eller efter behag.

3dl vispgrädde = 100 gram rent smör

Gör så här:
  1. Vispa grädden till smörkulor
  2. Tvätta smöret rent från kärnmjölk
  3. Salta & ev. smaksätt smöret.
Vispa grädden hårt.
Vispa tills det bildas små smörkulor och smöret börjar vattna sig.
Vänd över smöret i en finmaskig sil.
 Tryck ut vätskan (kärnmjölken) med baksidan av en matsked.
När smöret blivit en hård klump ta upp det i handen
och kramar ur resten av kärnmjölken under rinnande vatten.
 Vattnet bör inte vara varmare än smöret, hellre kallare.
 Var noga med att ”tvätta” smöret ordentligt,
det ger längre hållbarhet och smöret blir lättare att smaksätta med t. ex. olja eller yoghurt/fil/.
 När all vätska är borta rulla in havssalt i klumpen
och nu har du ditt eget hemmagjorda smör.
 Här kan du nu välja om du vill smaksätta ditt smör.
Antingen med några droppar god olja, som oliv, basilika, vitlök etc.
 Eller naturell matlagningsyoghurt.
Bägge alternativen ger ett mjukare smör.
 Förvara i burk med lock i kylskåp. hållbarhet : 1 vecka.

Några tips på vägen :
Om du har vispgrädde som surnat lite är det bara bra!
 Ju surare grädde desto godare smör. Du kan även slå i en ”skvätt” fil (ca 2 msk till 3dl grädde) i grädden innan du börjar vispa för att göra den lite syrligare.

Kärnmjölken som bildas kan du spara och använda till bakning.
Den innehåller ca 1% fett och finns inte längre att köpa i affär som förr i tiden.

Var noga med att tvätta smöret för både bättre hållbarhet och smak.
 Det är absolut inget misslyckande om du inte tvättar smöret ordentligt, du får bara ett syrligare smör men som härsknar lättare.
Använd smöret inom 2 dygn isåfall.
 Går jättebra att frysa in.
    Skulle du när du provsmakar tycka att du saltat för mycket kan du ”tvätta” smöret en gång till.
Enkelt..gott och roligt att göra både själv och med barn. Det blev alltså 100 gram som jag delade på och frös in hälften.  Provsmakade  med att ta en liten klick smör på några dinkelkex.. och smaken var len.. god och så hamnade man i barndomens dimma igen:)


[]...Pia

Ps.....och kommentera ..dää går väldans dåligt hos er som hos mej!!..ds


7 kommentarer:

Majas skafferi sa...

hej! trode jag skulle få se ett "martens-inlägg" jag.. men smör som är hemgjort är ju inte fy skam det heller! Kanske blir det som du ska satsa på att sälja till nästa års marten? ;)
Ha det gott! Ps! Kul att se dig i spegeln också! Ds

LantlivsAnette sa...

Åhh vad gott..vad du är flitig du Pia !! En sån där kärnare som du visar på bild, en sån vill jag ha, får nog bli till att spana efter en sån..
Kraaam Anette

Hannis sa...

Lät gott med eget smör!
Sen gillar jag när man gör det från början själv, även om jag är urusel på att göra sånt=))

Kram Hannis

Här är gudagott att vara ! sa...

Man kanske skulle passa på att göra eget smör nu när det är svårt att få tag på i affärerna ! (i allafall här uppe...)
Har faktiskt gjort eget smör med barnen på förskolan förut !
- Vilka vackra och tänkvärda ord på dina lappar,så sanna !
Vackra är också dina halsband som du gjort..vilken superbra ide´...den tror jag att jag "knycker" ! ;)
Ha det gott!
Kram / Anneli

Patricia sa...

Va kul att kärna eget smör, det provade jag en gång i unga ton-åren .. och det var ju läääänge sen.. =)

Det här problemet med att kommentera upptäckte jag att jag med hade när jag en dag klickade i att jag skulle vara ständigt inloggad på Bloggen, så fort jag bockade av det igen och istället får logga in varje gång jag går in, så försvann problemet, som om du har automatisk inloggning så kan det vara orsaken till problemet.

Må så gott!
Kram Patricia

Fröken Fräken sa...

Jomen, nu minns jag ju att vi fick prova på att göra eget smör när jag gick på lekis!! Det är ju sådant som man minns bäst när man var liten, sådant man fick göra själv. Hoppas att det gick bra för er!

Anita sa...

Härligt att göra eget smör..de vet ja att barna på dagis brukade göra...får nog testa ..låter gôtt...