onsdag 22 december 2010

Leilas chocolate crackles..



...blev mormors snöbollar...



Här är hjälpredan Alex.. mormors lille bagare..i full fart med att rulla chokladbollarna i ...först strösocker ...sedan  i rikligt med  florsocker..

...osså sen skulle det tryckas till på "snöbollarna" så då tryckte Alex till..rejält :)


Färdiga "snöbollar"...
..Stylade "snöbollar"...eller som de heter när Leila bakar dem..Chocolate crackles  (snöiga  kakor )...

Men här ligger de i min mormors gamla kakburk istället när de svalnat... Två  stycken av kakorna ligger framför  burken, som vi ..Alex och jag fick som smakprov till förmiddagsfikat.. Jag tyckte kakorna var kanongoda..men inte den lille killen :)... han rynkade på näsan och sa.. vill ha annan kaka...vilket han så klart fick... 

Ingredienser

100 g mörk kvalitetschoklad 70 %  Jag tog Odense choklad 55 %
2 dl vetemjöl
3 msk kakao av hög kvalitet
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
60 g smör
1.5 dl farinsocker
1 ekologiskt ägg
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 tsk nystött kardemumma
0.25 dl mjölk


1 dl strösocker
0.5 dl florsocker


Receptet ger 18 kakor. Jag tyckte de blev lite för stora . Gjorde därför 26 stycken kakor.

Gör så här:

1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Låt den svalna något.
2. Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen under lätt vispning.
3. Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål.
4. Rör i mjölblandningen och mjölken. Degen skall vara lätt kladdig.
5. Forma degen till en rulle, plasta och låt vila i kylen några timmar.
6. Sätt ugnen på 175 grader.
7. Forma 18 bollar av degen. Rulla varje boll först i strösocker och sedan i rikligt med florsocker.
8. Placera kakorna på en plåt med bakplåtspapper, platta till dem lätt och grädda mitt i ugnen cirka 14 minuter tills ytan krackelerar.

Receptet finner du även här ..

Nu har bagarn min den lille åkt hem till sej.. hans mamma tyckte han hade det bättre hos mormor än att följa med på klappjakten i butikern..:).. Tror faktiskt hon hade rätt... Och i den förskräckliga kylan som råder nu så kan man snart inte gå ut.. INTE ens Selma vill gå ut..och går hon ut så får hon kramp i tassarna.. I förmiddags när graderna sjönk till 27.8 ..Då vände hunden i dörrn och gick in igen..
♥...Pia
Ps... måste faktiskt få berätta att.. Alex tre år... han rullade ALLA kakorna själv i båda sockersorterna..  Ja, jag är helt förundrad av att han inte tröttnade efter två ..tre stycken..det enda jag behövde göra var..Att  flytta ut kakorna så de inte flöt ihop.. samt att rulla chokladbollarna.. det ville han inte..blev lite kletigt och brunt:) ds.

9 kommentarer:

Lisbeth (Pipett) sa...

Åh va goa kakor han gjort!! Hälsa Alex en stor kram från mej!!! Go´ Jul på dej Pia!!

Kamomilla sa...

Vilken duktigt hjälpreda!

Jag vill passa på att önska dig en skön jul också, jag kikar knappast in här före jul. Ha det gott! Kram, Kamomilla

Pillargontanten sa...

Ah, de såg härliga ut :)
Ja, du Pia, julen närmar sig med stormsteg, men här går det mesta i slowmotion, trots att jag jobbat, tre dagar, är jag sliten, trött av att inte få luft och av att ha ont i bröstkorgen....
Men, som sagt, det blir jul ändå, och vi ska ju till mamma, så det blir nog väl, även om jag inte idiotstädat!
God jul, på dig, och jag tycker snart det är dags för en riktig bloggfika i Arvika?!

Majas skafferi sa...

Hej! Vilka läckra kakor! Jag som är Leila-frälst har missat de här godbitarna..får testa dem till nyår kanske?
Ja, visst är det FÖR kallt nu,hoppas kung Bore stillar sig snart!
GOD JUL på dig!

Home No.1 sa...

Vilken duktig liten dräng!
God Julekram från Annica.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Här ska också göras kletiga bollar idag, tyvärr har jag ingen så duktig bagare som du till hjälp. Önskar dig en riktigt GOD JUL
Varm julkram
AnnaMaria

Rummet för välbefinnande sa...

De där kakorna såg farligt goda ut......
Tur att du hade en så fin hjälpreda du!
Önskar dig en riktigt GOD JUL så ses vi snart!
Kram Mia

Viola sa...

Hallå där, tittar in för att önska dig och de dina en skön och fridfull jul,

GOD JUL kram från VIOLA

Marie sa...

Mums, de där kakorna såg riktigt goda ut!!!

Önskar dig en riktigt GOD JUL!

Kram Marie