tisdag 19 oktober 2010

Kuddar & Tisdagstema...

I fabriken denna tisdag är det KUDDAR  på temat.

Började fundera igår kväll på kuddtemat..och det som först dök upp var en kudde som jag  föll som en fura för !! i somras, när jag besökte en utställning  med  bl.a olika hantverk i Köla.

Där inne i en gammal ommålad lada fanns bl.a denna ovanliga & fantastiska kudde..

Egentligen var väl inte kudden ovanlig, finns säkert kuddar som slår den i det konstnärliga.

Men färgerna och tygerna slog liksom knock out på mej :) 

Hon som hade komponerat och sytt kudden berättade lite vem kvinnan på bilden var.  

Från ett gammal foto som föreställde hennes farmor Rut i unga dar,  hade hon alltså scannat in denna bilden och sedan "gjort  om till en strykbild".

Tillsammans med olika tyger och spetsar så blev det DEN KUDDEN.

Nu ligger denna IDE´och gror hos mej..vill göra någon slags liknande kudde själv..letar bara efter det där  rätta tyget och den där rätta bilden.:) 

Tills dess så blir det andra slags kuddar sydda hos mej....med gamla virkade dukar som ex...

Kudden på sista bilden är en av alla örngottskuddar som finns hos mej lite varstans i huset.

Den här fanns på altanen i soffan där det tillbringades en hel del , när det var sommar.....

♥...Pia

6 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Kuddar, kuddar ..kuddar..ohh jag älskar kuddar och har alldeles för många tycker de övriga här i familjen, men inte jag..man kan inte ha för många..fniss...
Såå himla fina kuddar du har, och den där som du hittade på en utställning var ju jättefin !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Patricia sa...

Kuddar, ja det vill jag ha många i soffan... =)

Extra kul att veta vem damen på kudden var, och inte vilken tant som helst.. =)

Längtar till mitt nya vardagsrum blir klart, då blir det en massa pyssel och fix och då ska jag ha en massa gamla fina örngott som kuddar, har dem ligger i skåpet och väntar ... =)

ha en bra dag!
Kram Patricia

EM sa...

Kuddar är jättemysigt. Den kudden är helt underbar. Problemet med kuddar hos oss är: de är fulla med hundhår. Eller katthår. Eller nerdräglade av dessa djur- Tillbringar mycket tid att ta bort och rätta till och greja med dessa kuddar. Finns det nåt som går att dra i på kudden, så görs det. Klor vässas gärna på broderade kuddar.
Så i vårt fall är det praktiska försumbara kuddar som gäller. Men finns det nåt sötare än en ihoprullad katt på en vacker kudde?
kram elsamarianne

LissenTo sa...

Tycker kudden du köpte är superfin och roligt att veta historien bakom den.

Ha det gott. //Lissen

Inspiration i vitt sa...

hej goa Pia, nu har jag försökt flera ggr att komma in på din sida från min men inte lyckats??
hur som helst så var din kudde anorlunda och speciell på något vis, förstår att du föll för den, den har en viss dragningskraft. Gillar oxå vita örngottskuddar och dina är så fina. Kram på dig/Ingela.

Nette Cecilia sa...

Hej jag har satt mig som följare av din blogg,först o främst inspirerande,sen du har också en hund som heter Selma o är terrier ,sover med filt som min Selma hon är Jack Russel terrier.Kuddar nu finns det tyg med papper under du kan sätta direkt i bläckstråleskrivare,läs mera på min blogg under nyhet på finska hobbymarknaden,ha det bra Nette