torsdag 28 januari 2010

Håll Sverige rent ..eller skräp inte ner i naturen...

....1962 så lanserades denna logga för första gången..i en kampanj att Hålla Naturen ren.... HÄR kan du läsa lite mer om det. Jag har sett den här loggan sen långt tillbaka, men har nog aldrig riktigt tänkt på VAD det symboliserar??? Men tittar man lite noggrant så "ser" man faktiskt att det är en granskog som speglar sej i en sjö...fortsättningvis så leder det tankarna till Rent vatten och oförstörd Natur.... Här kan DU läsa OM VAD DU kan GÖRA för att för att Hålla Sverige rent...
..På den länken/sidan.... så kan man läsa om väldigt mycket som har just med att värna om miljön..ett av de enklare tipsen är väl ändå det här...Agera mot nedskräpning.....Nedskräpningen är ett miljöproblem som ALLA kan göra någonting åt ...Låt bli att släppa skräp på marken och övertala andra till att göra detsamma och detta läste jag här.... men det var ingen nyhet för mej precis..För så enkelt är det..Vi vuxna måste föregå med gott exempel och visa för våra små människor HUR man ska göra..det försöker JAG att göra i mitt jobb (ja, inte bara i jobbet..).. och så även mina kollegor i förskolan...
**
Bilden i dag får vara min symbol för MILJÖTORSDAGEN.....ett av mina barnbarn och Selma på promenad i " vår " vackra natur...
...Pia
...Ps...Idag var det meningen att jag skulle DRA en " vinnare " till min lilla påse....nu draaaaaaaaaar jag lite på det och drar en " vinnare " till helgen...:)..ds.

5 kommentarer:

meas vardag sa...

Jag har sett den symbolen så ofta men aldrig funderat över vad den föreställer. Tokigt. Stressar man för mycket? Möjligt... Troligt... Må så gött!/Anna

Granne med Selma sa...

Symbolen är riktigt vacker när man tänker efter vad den föreställer. Och det är ju egentligen preeeeciiiis så enkelt som du skriver - att man ska låta bli att slänga skräp i naturen. Men varför i hundan görs det ändå? kan man undra.

Dud i väla tåcken go bild på barnbarnet. Man blir liksom så där varm och sitter och småler när man ser den. Har ett underbart kort på vår Johan när han är liten och är på väg för att hämta ägg med en korg runt armen gående med stort allvar bort till uthuset. Tänk stt det är över 10 år sedan redan...

Kram på dig från mig!
/Sussie

Marianne sa...

Genom Håll Sverige Rent har vår förskola skaffat oss Grön fagg. Ett miljöarbete i små som man sedan får redovisa och få godkännt och sedan får man en flagga eller fasadflagga. Trevlig helg!

LantlivsAnette sa...

Gomorron Pia !!
Åhhh jag älskar den där bilden på Selma och ditt gulliga barnbarn...!!!!
Du, symbolen är riktigt fin nu när du förklarat vad den föreställer !!
Semlan var sååå god igår..mummsss..jag har köpt så att vi får varsin till nu idag, för vi ska inventera på jobbet...ujj..inte roligt, så då muntrara jag upp alla med lite gott..
Idag åker min familj iväg till Piteå för att trimma lilla Nisse, och jag kan inte komma då jag måste jobba, det hade allt varit kul med en utflykt, men vad gör man, man måste ju jobba..Ibland tänker jag att livet är ganska tokigt, man jobbar o jobbar, är mer vaken tid på jobbet än hemma..
Ha nu en toppen dag
Kraaam Anette

Annika sa...

Känner ju väl igen symbolen från min barndom i sopbilssätet..... fanns även ett klistermärke att sätta på tunnan... Hej påse! du håller väl ihop ända fram.... glömmer jag aldrig.... Ha e go hälj.... Kram Annika