lördag 19 september 2009

Ibland "ser" man inte vilka skatter...

..man har...man blir så att säga hemmablind...Idag när jag satt en stund på altanen i solen och njöt av värmen..läste en tidning ..förstås en inredningblaska..denna gången Vakre Hjems nya nummer..Som alltid när jag sitter och bläddrar i dessa tidningar ..så kommer tankeverksamheten igång..VAD som fick mej till att plötsligt "upptäcka" vad för slags grejer ..textilier som jag har..vet jag inte. Kanske var det nån liten detalj i tidningen som gjorde det...I varje fall så ... ..föll blicken på det vita virkade överkastet som hängde över en korgstol..hade tvättat det igår och hade hängt det där på stolen för att det var inte riktigt torrt....Nu så "SÅG" jag det plötsligt ....Min mamma som är väldigt duktig på att sy..brodera..väva..sticka..virka..ja allt som har med handarbete och dylikt att göra..VIRKADE detta en gång för längesen till min dotter..tror säkert att det är 20 år gammalt..Dottern hade då en vit järnsäng och fick alltså detta överkast ..det var väldigt fint till den sängen..Men så går åren och möbler och textiler förändras..så även gjorde det hos oss..ÖVERKASTET hamnade långt inne i nåt skåp.. ** För några år sedan så plockade jag åter fram detta överkast och det hamnade som överdrag på en blå bäddsoffa....Så gick det ytterligare nåt år..nu mera ligger det som bäst på vår kökssoffa..varje sommar när allt hos mej ska vara så luftigt och helst vitt:) ** Men så blir det lite skitigt oxå..hund..barnbarn och gubbe..( själv så sölar jag ingenting...*blink-blink* ) och åker i tvätten..Men nu så "SÅG" jag det alltså ..vad vackert det var ... ...Mattan då..... Ja den fick jag igår, av modern..som hon nyss vävt ner...den är ljust grå..i ullgarn och mattvarp...tror jag..??..Funderar bara på var den ska ligga...här ligger den just nu..på altanen..Finner nog en plats så småningom... ♥...Pia

13 kommentarer:

Annika sa...

Jaadu.... skatter har man nog lite varstans bara man får ögonen på dem.... men ibland är det svårt att se det vackra i grejerna o då åker de in i nåt skåp tills ögonen vant sig igen....dina skatter var helt underbara o E:s matta ljuvlig.... har letat överkast i sommarens loppisar men nu tror jag att jag ska kolla med en dam om hon har lust att virka ett åt mig.... hon virkar gärna under de mörka vinterkvällarna.... Kram Annika

Birgitta sa...

Hej! Vilket vackert överkast du har i dina gömmor. Såg mattan meddetsamma på översta kortet och tänkte: ska hon inte skriva något om den fina mattan. Och till sist så kom det. Din mamma är duktig på att väva mattor!
Ha en mysig lördagskväll och en skön söndag.
Kramis Birgitta

Annika sa...

Vilken fin matta! Överkastet är också väldigt fint. Jag har ett hemvirkat överkast, som makens farmor gjort, på vår säng. Varje gång jag bäddar ser jag det vackra överkastet och tänker på allt jobb hon la ner på det. Jag uppskattar det fina runt mig, men det är en konst att kunna göra det. Ha det gôtt! Kram Annika.

Pillargontanten sa...

Lovely!

Kamomilla sa...

Vilka fina handarbeten!

Geta sa...

Vilka fina saker! Då förstår man var din pysselgen kommer ifrån :-)
Kram.

Patricia sa...

Ja allt kommer igen, och modet/smaken kommer och går, och då är det ju perfekt att spara sina saker och kunna använda dem igen som på nytt... =)

Jättefint överkast och jättefin matta, va duktig din mamma är!

Ha en fortsatt skön helg!
Kram Patricia

Anki sa...

Hejsan!
Jag har allt gluttat lite hos dig förut...upptäckte att det är ju hos dig den fina taggtrådskronan bor, hihi...
Å du pysslar allt fint!
Jaså du ska måla på tyg? Det är inget konstigt alls...jag brukar göra en mall på datorn eller för hand på papper, sen för jag över det på tyget och målar med textilfärg! Jag brukar måla med pensel men det finns textilpennor att köpa! Panduro, hobbybutiker och vissa målerier brukar ha färg!
Hoppas det går bra och om du undrar nåt är det bara att fråga!

Kramis Anki

Anki sa...

Hihi, fest? Vad kul! Här festas det noll, hmm...
Fråga på du bara, jag svarar om jag kan! Vi kan ju sno ideér från varann, hihi...du har ju mycket fina grejer du gjort!

Natti natti! Kramis Anki

Maud sa...

Så vacker ...både överkastet och mattan och vilken fin bild ...helt underbar...
Ha en god helg..
Kram Maud

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är jättefint, ser ut som en skir pläd. Jag har ett också i skåpet, det har gulnat. Nu blir väl och försöka få det vitt, det har min mormor virkat. Bra och bli påmind om sånt. Vacker matta också, låter fint med grått, hon är duktig din mamma.

Ha en bra söndag
Kramar
AnnaMaria

Sara sa...

Mattan är ju helt ljuvlig!!
Kram

Marianne sa...

Fick fundera lite på vad jag hade frågat dig om men sen fick jag se din ljusstake med taggen på och då kom jag på det. Var använder du för något material till dessa taggs? och vad stansar du texten med? Så var det.
Skönt att du är piggare. Va gullig Selma var i lingonskogen. en riktig linslus. Kram på dig.