tisdag 14 oktober 2008

Mossa, mossa på er alla små grankottar....

....var ute i skogen idag..igen..Selma & jag...Det är helt enkelt såå härligt i skog & mark just nu..den klara höstluften ..solen som skiner..Vi fick vara på vår vakt för älgjakten har ju dragit igång! Jag hämtade mer mossa för den jag plockade i söndags räckte inte till mina mossbollar och hjärtan som jag håller på som bäst att göra:) En krans är oxå under uppbyggnad, en rönngrenskrans som får tallkottar till dekoration. Kottarna snurrar jag fast med "elefantpinnar" som sen fästes på kransen.....har inte kommit mer än till hälften än...
Mossa kan man göra en hel del olika arrangemang med...som bollar..(gjorde mina första förra hösten..)..mosshjärta..lägga i terrakottakrukor som har fått en fin patina ....Duken som ligger på bordet, är en av de många YLLEDUKAR som jag har. Dukar som min mamma vävde för lääängesen ..ullgarn i alla möjliga färger..en del även hemmaväxtfärgade...den som jag har "grävt fram ur gömmorna i år är i grått svart och vitt..precis mina älsklingsfärger:) Svart spets på några gamla kakformar...som sen blivit till ljuslyktor....
...Jag har gjort lite av varje och nu ska jag testa att göra en kudde??!! Ska först införskaffa lite hönsnät!!!..Mossbollarna ligger just nu i det gamla trätråget...men är tänkt att de ska få flyttas ut till den kallare miljön till det gamla symaskinsbordet istället.Du vet väl att du kan klicka på bilderna för att få dom STORA.....gör du det så ser du vad vacker mossan egentligen är:)
♥ ...PIA

20 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Ja, tänk vad mycket vackert man kan göra av gratis material från skogen..!

Själv har jag plockat Lärk-kvistar & kottar idag...

: )

KRAM, Jenny

<3

Annas Vita Hjärtan sa...

Jag ÄLSKAR mossa, det är så vackert.

Kram anna

LantlivsAnette sa...

Gomorron !
Åhh vad fint det är med mossa, nu måste jag verkligen bege mig ut i skogen för att hämta hem det jag också, jag minns dina mossbollar som du gjorde förra åert också, dom är sååå fina...Vad du kan alltså..det blir så fint.
Och vilken vacker duk du har, de där svarta har ju börjat smyga sig in hos mig också, det är så fint.
Nu öppnar jag dörren hos mig, kika sen så får du se...
Ha det gott
Kram Anette

Viola sa...

Hejsan, vilka härliga bilder, vi har njutit utav underbart väder igår och idag verkar det bli lika fint, gillade krukorna med grön mossa och sedan någon detalj, poslinsrosor finns ju förstås i mina ägor, detta ska jag testa i helgen, tack för tipset, ha den bra dag, kram VIOLAN

Kamomilla sa...

Vackert mysigt och gratis...

Granne med Selma sa...

längtar ut i skogen! Vilket härligt inspirationsinlägg!
I morgon ska Raymond göra en ritniong på vårt hus, vår trädgård och vårt uthus:-) Ska ju ut på kuligheter under helgen!
Kram

ängeln i vitt sa...

Vad häftigt alltså. Jag måste nog ta mig i kragen och styra stegen till skogen. Då jag miste Ronja har det inte blivit så mycket av den varan, hon älskade att springa över stock och sten.

Kram Carina

MODERN COUNTRY sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MODERN COUNTRY sa...

Men hei Pia!

Ja hva kan man ikke lage av mosse, og det er jo så vakkert å ha innendørs! Herlig grønt og skjønt mot alt det hvite. Man lengter jo også litt etter Jul, selv sitter jeg og bare venter på å få lage kranser og pynt. Ja, men så må jeg jo snart begynner også. Når jeg får tid. Ikke mye tid til overs når jeg igjen er i full jobb. Ikke blir det blogging heller. Men, i helgen har jeg lovet meg selv og sitte og pyssle og blogge og bare nyte ett par dager uten forpliktelser. Det skal bli skjønt!! Nå skal jeg titte mer i bloggen og se litt på hva du har gjordt den siste tiden. Ha det så godt i høstmørket!

God klem
Aina

Annika sa...

Sitter o väntar på att bedövningen ska släppa..:( som vanligt mycket fint hos dig... ska nog ta o göra en sån kottkrans.... grannen har tall så kottar finns det i massor... har stickat lite o donat nu när jag vart ledig.... imorrn blir det träning... Kram Annika

Marianne sa...

Hej Pia!
Kul att du tittat in hos mig och även skrivit:)
Du har så mycket fina ideer och fint blitr allt du tar i. Du gör så fint med bilder. Vad använder du för program?
Här har pysselusten lagts på sovrummet och dess tillbehör. Scrappandet har jag ingen vidare lust med.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Geta sa...

Tack för dina kommentarer! Stickorna har fortfarande inte kommit fram...kanske kan det bli nåt i helgen. Ses i môra, då är det fredagsmys!

Noll54/Eva-Karin sa...

Ja nu har naturen mycket att bjuda på!!! >Vilka fina bilder du visar!!! Jag får fortfarande inte till det med fler småbilder ihop. du kanske kan lära mej?

Ha en trevlig helg!
Eva-Karin/noll54

Jenny Oak Fae sa...

TACK! Låna på du bara..!

; )

Jag blev så förtjust i de där bilderna till kuddarna, de liknar Madonnor, men är Franska drottningar..!

KRAM, Jenny

<3

Inspiration i vitt sa...

Mossa är väl nästan det bästa som finns och så bara finns den där helt gratis i hela skogen, underbart. Använder mycket mossa nu för att göra en massa mysiga saker precis som du gör. Vad pysslig du är och jag tycker du hinner så mycket.
Kram/ingela.

LantlivsAnette sa...

Gomorron Pia !
Redan Fredag !! Vaa , det är inte klokt vad veckorna går..
Äldsta dottern fyller 18 år nu på Lördag, så det blir bjudning för släkten på Söndag, jag jobbar hela helgen så det får bli på kvällen.
Himmel, att min lilla Emelie redan är 18 år !!
Jag kikar in på din blogg flera ggr per dag , det är så himla bra då du har bloggar där i sidan som gör nya inlägg...är det genom blogg koll du har ordnat det ?
Jag var in på bloggkoll och tänkte kolla hur man gör,jaaa,antingen är man korkade eller nåt för jag fattade inte hur man skulle göra...
Jag får nöja mig med din bloggkoll...
Idag regnar det här,usch...hösten jan ju annars vara riktigt fin, kall och klar luft. Jag skulle verkligen behöva komma mig till skogen, du hämtar ju så mycket fint där, mossa och annat.Jag har spanat in ett lärk träd här i området, jag ska gå dit med Nisse och ta några grenar, dom är så fina med små kottar på..
Fredag, då fikar vi..;)
Kram Anette

Mitt Egnahem sa...

Hallå!
Trevlig helg igen! Älgjakten är slut, så nu törs man sig kanske ut på en tur igen. Vilka fina bilder du visar! Mossa, mossa o mer mossa åt folket. Kom på att jag nog har en bild till på mossa i min dator... Ha det! MVH Mitt Egnahem

Lena sa...

Moss, moss!! Här är vi i städtagen...måste ju ta bort alla dammråttorna innan ni kommer imorgon. Vill ju inte skapa allergi, he, he! Ha det bra!! Kram // Anna ♥

C De-sign sa...

Ja, tänk så mycket fint det finns i naturen! Kottkransen blir ju hur fin som helst! Blir lite sugen....ska nog ta en skogstur med Maja imorgon! Önskar dig en skön lördagskväll! Kram fr C