söndag 5 december 2010

Julmarknaderna ..

...är i full gång lite var stans nu i dessa julens tider. Igår tillbringade jag eftermiddagen i Köla på den sista julmarknaden för min del... fortsättningen följde idag.

 Men allra först innan jag for iväg i förmiddags, så besökte jag min grannes JULMARKNAD som hon  hade hemma hos sej denna helgen. Förra året "hjälpte" även jag till  hos henne och hade lite rassel och pyssel  till försäljning som jag gjort :)

I år "körde" GRANNEN helt och hållet själv med hjälp av sin familj och bästa väninnan. De gjorde de med bravur .. såå mycket vackert och fint som fanns att köpa där.. ett vackert hus med tillhörande jättestort uterum som passade perfekt att ta en fika i och titta ut över trädgården som just för tillfället är snötäckt. Där satt jag alltså en timme innan jag styrde kosan till KÖLA..
Ett tomtepar stod på ett av borden tillsammans med betong och ljusgrupp.

Grannen min, gillar lila i dess alla toner.. en gran med lila doftpåsar...(klicka på bilderna så syns det ännu bättre:)
En "krans" med spets..
En annan krans...med betongstjärnor och med ett  mörkt rött tovat snöre inlindat.


En "lila stilleben" med kuddar och ljus bl.a och allt i lila..


Så efter att ha  fikat klart och  med magen full av kaffe och en godiskaka.:) slirade jag med iväg i snöyran.....

..eftersom jag inte behövde packa upp sakerna idag så var det bara att kliva in och se om tomten hade "ställt" till det i natt.. Tror han höll sej lugn...


..kanske läste han och bläddrade lite i en gammal tidning..



..eller så tog han sej en svängom runt julegrana..

..käppen var säkert hans..men skorna???..nää de var nog Asta-Lenas... 



På julmarknader så finns det något att köpa för alla.. hemvävda trasmattor..ripsmattor.. hemstöpta ljus...virkade och stickade saker.. smycken.. av glaspärlor..silver..och ÄLGTÄNDER!!... Julpynt som tex näverstjärnor.. målade glassaker...ståltrådssaker.. Linnetyger från Klässbols linneväveri.. och hembakat.. godis...Sylter,  glögg.. saft.. marmelad..osv.. osv..  Och så mitt rassel & pyssel förstås:)

Lite varm glögg att dricka .. kaffe mâ dopp.. korv & bröd.. ingen behöver gå tomhänt hem..ja, inte heller hungrig.. värme fanns både inne och ute.. ute var det värmande brasor i stora eldkorgar.....


Söndagen snart slut och andra advent lika så... tror även jag är slut:).. Bäst att ladda för tidig måndagsmorgon...


Min söndagsbild till FABRIKENS TEMA....får bli den här ljusstaken som stod i ett hörn på ett gammalt slagbord.. om den är gammal vet jag inte, men tyckte den var så fin .. och ja, snart är julen här...
♥...Pia

7 kommentarer:

Ullan sa...

Tack Pia! för att du kom, och att du tog såååååå fina bilder:) Hoppas det gick bra för dej i Köla.
Kram Ullan

LantlivsAnette sa...

Men sååå fina Julmarkander du är med på..himmel alltså..riktigt gammeldags marknader !!
Vad du är flitig, så roligt att du fotade o visade oss..
Ha det nu så bra
Kraaam Anette

Anonym sa...

Har inte riktigt landat från julmarknaden än...vill dit tillbax!
Trevligt att du tog dessa vackra bilder. Nu blir det att göra jul hemma så det blöir lite mysigt här.
AstaLena

Viola sa...

Vilka härliga marknader du är på, härliga bilder från en marknad med nostalgi, det gillar jag som du vet...:-) hoppas veckan börjat bra, kramen

Matilda sa...

Hej Pia! Vad sugen jag blev på att åka på julmarknad jag blev nu när jag läste ditt inlägg. Måste hinna med en innan jag åker till Sthlm för att fira julen. Vill helst vara hemma i stugan men halva släkten bor där så jag får avnjuta vinterns högtid i storstan i år.
Fina bilder!!

Kram, Matilda♥

Vintage House sa...

Hej
Vilken härlig julmarknad, fanns en hel del godbitar:)
Mycket fina bilder du delar med dig
Hoppas du har haft en skön dag!
kram
sandra

Hobbykällaren sa...

Va mycket mysiga bilder. Julmarknader har som sagt verkligen nått för alla, och det är sällan man går hem hungrig;)
Chokladdoppade marshmallows såg ju smaskigt ut, och ett lagomt "julgodispyssel". Ha en bra dag. Kramar från oss.