lördag 4 december 2010

I natt tror jag att tomten tassar...

.....runt i den stora gamla ladan i Köla..och undrar och förundas....
...Den här helgen så är det min tredje julmarknad för året..Inte klokt vad man kan hitta på. Men så gillar jag ju detta väldigt mycket:).. Idag så var det alltså LADAN i KÖLAs tur..när jag kom dit i förmiddags så skymtade solen fram.. lite snö, runt 10 minus och en vidunderlig miljö mötte mej.. En stor gammal lada som ligger på en höjd och har en utsikt över bygden. Tror att det kanske har varit en stor rik bondgård för många herrans år sedan och som numera tillhör hembygdsföreningen. Ladan är renoverad och brukar ha olika utställningar marknader m.m.. där.. Jag har skrivit om denna ladan förut och visat bilder på allehanda hantverk och skapelser därifrån.
Nu den helgen är det alltså JULMARKNAD... En duktig dekoratör och organisatör, Asta-Lena (syster till bloggerskan ...Här är gudagott att vara:) har pysslat till hela ladan ..med massor av gransris..granar..allehanda gamla saker som hör både julen och gamla hus till.  Vi som sålde våra saker  hade fått bord som stod runt omkring de gamla båsen..mitt bord var bredvidden lilla söta barnsängen som är den första bilden.. där i hörnet var det så vackert och juligt så sanslöst vad det går att skapa med en massa gamla saker och hö, granar och ljus....



När jag klev innanför de gamla ladugårdsdörrarna så blev jag helt tagen av miljön.. Ah.. det andades JUL..gammaldagsjul över hela ladan.. JA och så skulle jag då ta en massa bilder..tror jag missade en del av känslan tyvärr.. bilderna blev inte alls så som jag tänkt mej.. men hoppas ni ändå kan känna liiiite av den där julstämningen som jag fann där..
..Jag är säker på att tomten tassade runt uppe på loftet och kikade ner på oss genom springorna i golvet..

Jag trivdes väldigt bra där i ladan och inte  frös vi heller för  det var vamt och gott.. det enda som fattades där var korna..och hästen:)...För hö i massor fanns.. mera bilder kommer i morn..då kör vi en dag till ..från 12 - 17 .. I Köla ladan.. Jag tar kameran med igen..och hoppas att jag inte har så brått utan kollar lite HUR jag tar dessa bilder..  så  vi syns väl i morn och då berättar jag lite mer i ord och bilder.. ha de gött..

♥...Pia
Ps.. ska bli spännande och se om de där marshmallowsen som är kvar..om TOMTEN tjuvsmakat något:) ds.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Trevliga bilder från ladan Pia.
I morgon hoppas jag på lika mycket människor och att de är shoppingsugna!

Vi synds i morgon:
AstaLena

EM sa...

Jodå, du lyckas förmedla julstämningen. Ser jättemysigt ut. Hoppas på att kunna åka på någon marknad innan jul, men det är hela tiden nåt som måste fixas här hemma. Imorgon ska jag städa i lilla stallet för där ska in mer hö på måndag morgon... för att tomten ska han nånstans att sova...kanske jag hinner ta en sväng till Hjo, om jag snabbar mig. Marie "Vita ranunkler" har sin lilla butik öppen och så är det julmarknad på en gård utanför. Hjo är en sån jättemysig liten stad.
må så gott
kram elsamarianne

Pillargontanten sa...

Åh, va mysigt!
Vilken atmosfär!

Ha en bra dag även i morgon!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Helt rätt, jag är fortfarande kvar i pyjamasen. Sen blev det data-knas, allt slocknade. Nu tror jag det fixade till sig, fick ändra några sladdar. Jag tycker du har tagit jättebra foton, man ser hur fin julstämning det är där. Skulle inte bli förvånad om tomten hade kikat fram på någon bild. Ska bli roligt och se mer från dagens försäljning. Så duktig hon är din syster, jättefint inrett.
Adventskram
AnnaMaria

Anonym sa...

Visade dottern de fina bilderna,sedan läste hon min kommentar och skrattade:)
"ska ni synds...va e de ?"
Vi SYNS idag, tycker att det verkar vara en julig dag och är väldigt nyfiken på om tomten smaskat i sig nått godis.
Lycka till inför försäljningen.
AstaLena

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var jag som fattade fel, nu ramlade 10-öringen ner. Var där och tittade nu under veckan, helt otroligt fint. Roligt och veta vem som gjort allt det vackra.
Kram
AM

Fånga dagen sa...

Hej Pia!
Gud vad aktiv du är med dina julmarknader då.
Men jag är lite avundsjuk faktiskt, saknar det där med pyssslandet som ger sådan energi.
Dina bilder är det minsann inget fel på, hur mysiga som helst och man kan verklgien känna julstämningen.
Hoppas du fått sålt en del också nu när du lägger ner så mycket tid.
Jag vill egentligen också göra mer sådant men men den tiden kanske kommer man vet aldrig.
Ha en fin advent nu
Kram Lena