lördag 6 november 2010

En euforisk julkänsla...

... av  stora mått har jag fått idag. Den går nästan inte att beskriva..måste nog upplevas.

Jag fick en förfrågan av mina goa grannfruar.. tvillingsyrrorna Lisa & Karin (de bor i varsitt  hus mitt emot mej :),  OM jag ville följa med dem till  HEM T GÅRN...OM JAG VILLE..  vilken fråga.!!

Jag hade precis "landat" efter att ha varit i kyrkan på allhelgongudtjänsten...  hedrat en nära anhörig och väl hemma så  skulle jag egentligen ta en långpromenad i det vackra vädret var det tänkt...


Meeeen.. nu blev det till att kliva in i grannens bil och åka de få milen till  Kortlanda /Charlottenberg/Köla och Mias BUTIK där ute på landet... Nu var det inte bara butiken som drog oss dit.. nää, för Mia har nämligen skapat en VINTERTRÄDGÅRD i en lada intill själva butiksdelen..

..Nu är det här inte mina egna bilder..jag min klant glömde kameran hemma!.. så de här två bilderna är lånade från Mias blogg.. JAG har tänkt att ett besök  snart, snart ska bokas in igen...för himmel vilken atmosfär det var i den här juliga vinterträdgården.. och då hoppas jag att kameran är med..och laddad för en massa bilder.
Det första som mötte oss när vi klev över tröskeln in i den stora stora ladan, var en gigantisk ..och då snackar vi gigantisk KRANS av granris och med långa vita trasband ( likt en traskrona) knutna med  jämna mellanrum.. samt stora vita rosor som var ihoprullade?? av lakansväv.. ack ..sååååå vackert.. bara den kransen är värd att åka dit för att se och ta bilder av:)

 Det var många meter upp till taket och kransen hängde  några meter från taket och med flera meter kvar till det gamla trägolvet i ladan... Men det var mycket mycket mer att se och uppleva där inne.. ett rum  i ladan som var gjort av en massa gamla fönster,  där inne var det varmt och gott med vita inbjudande sittgrupper där man kunde ta en fika.. och GLÖGG... finns förövrigt många mysiga ställen att inta en lugn fikastund  på hela GÅRN.. Ni ser att jag är euforisk fortfarande.. alltså....Ni  måste helt enkelt  ta och "stoppa" in en massa väninnor i bilen  och ta er till Hem T Gårn..innan julen är här..det är inte en röd jul utan mer  en vit, brun, beige, svart och skulle kunna säga en Jeanne d Arc Living stil på det hela...alltså lite dansk fransk med gammaldags svenska  möbler med mera...

Överallt  fanns det saker som var till salu... bl.a stora högar med glaskulor i fattigmanssilver.. vita,  ja faktiskt röda oxå..och andra färger..  allla möjliga ljuslyktor, rustika och stora hängde  det över allt..  massor av  levande ljus... och så förstås alla "vanliga" inredningssaker..:)

Massor av granar STORA  och små.. med allehanda saker i.. nää går inte att berätta allt.. måste ses och upplevas..

Vi bjöds på årets första glöggmugg där inne oxå ..dâ va gôtt...  Naturligtvis följde "lite" vackra saker med hem.. men det spar jag tills nästa inlägg..kanske en given söndagsbild:)

Jag önskar er alla en trevlig allhelgonahelg..
♥...Pia
Ps... Det var inte bara jag som var till Hem T Gårn idag.. EVA-KARIN  som har den underbara butiken i Karlstad..Noll 54 interiörer.. har varit där också.. HON hade kameran med.. så kika in till henne här så får ni se en del av ALLT det underbara som vi upplevde idag... fast hon missade kransen:) ds. 

11 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhhhh Pia! Jag förstår dig!
Hade tänkt mig en tur dit idag faktiskt, men det är lite annat som kommit emellan. Har arbetat i ateljén/verkstaden i stort sett hela dagen och imorrn har jag också planer förstår du.
Men, jag ska absolut dit och jag är väldigt glad för din skull att du varit där och njutit. Kan tro att du sitter där hemmavid och bubblar av iver än :) :) :)
Stor kram Mia

Kamomilla sa...

Oj så fint hon fixat!! Tack för att du delar med dig!

Unknown sa...

JA!! Jag såg både hos dig o hos Eva-Carin vad fiiiint det är där!!!
Måste rycka med mig min kompis A dit nån dag framöver :-)
Jag skickar en ängel till dig, hihi!

Kram Kram

Unknown sa...

Föresten....riktiga konstnärer kan inte arbeta under stress...sägs det....ang ditt förra inlägg ;-)

EM sa...

Ser ut att vara ett väldans trevlig ställe med många fina saker som man kan tänkas införskaffa.
Ha en skön söndag
kram elsamarianne

Annika sa...

Då missade vi varann då... tog en snabbtur ve tolv ja o grannen K o gick runt o njöt..... gôtt mä en paus i allt flyttande....:) har ingen kamera just nu men är ju inte riktigt så ivrig som du i vanliga fall heller...:) synd att v i inte sågs...... Kram Kusin....

Annika sa...

Ps.. rosorna på granriskransen var av markduk berättade Maria....:) ds...

LantlivsAnette sa...

Ohhh himmel alltså, vilken butik !! Åhh vad jag hade velat vara med er där..sååå duktig hon är Mia, för det är inte lätt att få till det så där fint och stämningsfullt !!
Längtar tills du kan visa den där kransen se..
Ha nu en fin Söndag
Kraaam Anette

Nette Cecilia sa...

Vilken underbar butik ni var till ,otroligt,kram Nette

Hanneles jul-paradis sa...

Vilket mysigt ställe.

Johanna sa...

Å gud vad mysigt det ser ut! Ett sånt där ställe där man kan gå hur länge som helst och inte välja! Perfekt utflykt!
Kram
Johanna
www.lovsjo.blogspot.com