onsdag 5 maj 2010

Meringue - Marengs på Fransk...

...sitter just nu och väntar på att mina Meringues ska bli färdiga.
Köpte magasinet Jeanne d´Arc Living igår och har lusläst den som vanligt.

Där var bl.a ett repotage om just maränger.
Fick sån lust till att baka efter det receptet. Sagt och gjort..

Skulle ha målat lite fönster och lister ikväll. Men bestämde att det skulle torka riktigt ordentligt alla siliconfogar först.
Nu blev det lite tid över och att baka det gillar jag :)..


Röjde undan disken efter middagen och fram åkte ingredienserna, samt skålar, vispar och diverse annat .

I magasinet läste jag ...

Meringue - Marengs på Fransk.

Vi har lavet marengmassan over vandbad, for at sikre at sukkeret smelter helt og tilsat eddike, der gör massen sej.  ...och så fortsatte Vivian att beskriva hur man gör.

Til 12 store marengs eller 25 små skal du bruge:

115 g eggehviter
225 g sukker
1 tsk eddike
Fyld efter eget önske..

Det  valde jag att ta  30 gr  hackad  CHOKOLADE.

Nu forsätter jag att skriva receptet på svenska :)


Sätt ugnen på 150 grader. Lägg bakpapper på två plåtar.
Sätt en stor gryta på spisen och fyll den till hälften med vatten.
Värm vattnet, ska ej koka. Häll äggvitor, socker och ättika i en skål.
Ta av grytan från spisen och ställ skålen i vattenbadet...
Vispa med elvispen  i ca 10 - 15 minuter.
Tillsätt fyllningen..dvs CHOKLADEN.

Klicka eller spritsa ut marängsmeten på plåtarna .
Sätt in båda plåtarna i ugnen sänk värmen till 120 gr.
Stora maränger skall gräddas i 45 min. små  i 30 min.
När de är klara, stäng av ugnen och låt dem kallna i ugnen.

Ja, det var Jeanne d´Arc Livings recept på Maränger..men som det även står  i magasinet så finns det många olika sätt att baka maränger på..detta var ett sätt :)



 Nu ska jag bara vänta  att de ska bli kalla oxå..så jag kan ta en bild eller två :)

Det blev fyra.....bilder. Och smaken den var väldigt SÖTT..sött  & gott...
Det var lätt att baka, tog lite tid att vispa, men  har man inte bråttom och gillar söta bakverk..då ska man verkligen testa MARÄNGER...
♥..Pia

3 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhhh Pis..släng över några maränger till mig så att jag har till morronkaffet..fniss...
Sååå fina och goda de ser ut..
Du..lilla Nisse blir bättre för varje dag, men det var en riktigt elak inflammation i örat, jag märkte att han kliade sig och skakade på huvudet..jag kollade i örat och såg att det var igensvullet och geggigt..fort gick det också..
Tur att det finns medecin..men ujj så dyrt det är med veterinär besök, tur att man inte har behövt gå dit så ofta..nästa vecka är det återbesök och en spruta..
Kraaam Anette

Geta sa...

Mums! De var verkligen både fina och goda! Även om vi först trodde att det var vitlök :)
Kram.

MiaMaria sa...

Hejsan!

Men så vackra och säkerligen väldugt goa oxå!!!

HA en skön helg Pia!
MiaMaria