torsdag 7 januari 2010

Oooo vad en liten gumma kan gnoooooo.....

....eller ..Städa städa varje freda´.....och så varje ....Men nu är det ju " bara " torsdag..men inte vilken torsdag som helst utan SUSSIES miljötorsdag..ni hänger väl me´på den va?...

..Mitt " bidrag " till att vara snäll mot vår miljö är faktiskt inget dyrbart eller speciellt krångligt.. Jag försöker använda städprodukter som är märkta med BRA MILJÖVAL...Exempelvis ..SÅPA...Ni såg att jag skrev FÖRSÖKER ...för det slinker emellan lite ajax och andra produkter..men i det stora hela så lyckas jag...t.o.m. SELMA blir badad i såpa....hudvänligt och hunden blir ren & fin:)

*

Finns ett miljötips till hos mej idag...TORKDUK AV 100% LIN som jag använder som disktrasa...hur gooo som helst att torka med..och bara att slänga i tvätten....**Linet kommer från naturen, så när trasan gjort sitt går den till återvinning eller läggs på komposten för att sedan möjliggöra sådd av nya linblommor** kan man läsa om inne på Växbos sida!!! Nu har jag för tillfället bara en ..tänker köpa en till hos Anneli.. Hon med Byggnadsvårdsbutiken ..(för tillfället finns enbart vita torkdukar hos henne..) ..för endast 55:- Min första köpte jag alltså för 1,5 år sedan..Nu får jag erkänna att den har jag inte använd så länge i köket ...utan den har jag haft i tvättstugan..NUMERA är den såååå väl tvättad att DEN torkar supertorrt och därför får den vara köket tillhanda:)..

I tisdags var en av mina hjälpredor, hos mej....(har två stycken:) Ni vet, när man är två år då är det roligt att hjälpa till med att städa och sånt där.... Som syns, så hanterar grabben "lintrasan" galant..
..Lite bus går det inte att vara utan..kollade om "trasan" var blöt:)
*
Mitt tips idag, blev då helt enkelt..städa med snälla naturprodukter...det mår både vi och vår miljö bra av... ..Pia ...Oooooo vad en liten gumma kan gnoooooooo...*blink*blink*
****
Ps..Zikon torkduk och Växbo torkduk ..bara att välja...ds.

12 kommentarer:

TapetserarEva sa...

Kul inlägg, och visst luktar det så gott med såpa också!!

Städa inte ihjäl dig bara...även om det verkar kul hemma hos dig.
Mvh//Eva

Pillargontanten sa...

Duktig du :O) Mina hundar badar också, ibland i såpa, men det luktar marsipangris i hela huset....
Nåja, hundschampoot jag köper är nog rätt snällt mot naturen det också...
Vattenbaserad färg har jag i alla fall använt i köket, och vattenbaserat tapetlim :O) Så lite miljövänlig har jag väl varit :O)

Granne med Selma sa...

Åh vilket bra inlägg! Nu ska jag bannemej skicka efter en trasa jag med! Har tänkt det så länge. Senast idag höll jag på att spy över illaluktande disktrasor...
Kram

Birgitta sa...

Såpa är jättebra till mycket. Ser att du fått upp farten med städningen och hjälp har du också.
Ha det skönt i kylan, hört att det brukar vara kallt där.
Kram Birgitta

Marie - Systrarna sa...

Tack för påminnelsen, att städa miljövänligt, självklart egentligen. Att använda såpa till hunden var nåt nytt, det har jag inte provat!

Penseldraget sa...

hej
vilken bra ide =) så självklart att värna om miljön...och såpa som luktar så underbart...den där trasan ska jag kika närmare på
kramar pia

LantlivsAnette sa...

Ohhh vad du är duktig Pia som är med på den här Miljö grejen !! Och ditt bidrag var ju kanon bra !!
Himmel så söt liten hjälpreda du har där...Jahapp, då var det Fredag igen...veckorna rusar på, det är bra för då får vi vår fort..det är så jäklars kallt här i norr, nu hade vi 27 minus...brrr..
Ha en toppen dag Kraaam Anette

meas vardag sa...

Jag har en trasa i lin! Jag är supernöjd med den! Bara att slänga på komposten när den är slutkörd! En sån borde alla ha! Må så gott! / Anna

irene sa...

Tack för jättebra tips, det med disk trasan!
Det skall jag ta efter!

Irene

Home No.1 sa...

Tittade in för att önska dig en fin helg! Kram Annica.

MiaMaria sa...

Hej Pia o go fortsättning....

Tomten är utsläppt och har flyttat till källaren där är det kallt och härligt....

Städa är ett alldeles fantastisk ord, speciellt när det är gjort....

Ha en bra lördagskväll!
MiaMaria

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Ojoj, där kände jag mig lite träffad. Visst finns det såpa här hemma, men också en hel del annat. Diskdukar däremot har jag gått över till en variant i bomull och bambu som Ekelund Linneväveri gör (och som man kan köpa på www.houseofjammi.se - förlåt att det blev lite reklam här men det gick inte att låta bli).