söndag 5 juli 2009

Workshop och semester......

..en kanonstartsemestern blev det....vädret kunde man inte klaga på..Jo..det gjorde jag till slut..höll nästan på att smälta..30 grader..och lite till..det blev skuggan de...och i skuggan där kunde jag ..pyssla.....Har gjort /målat..några små saker..ett par svarta?? burkar..visar bilder nån dag....en ny traskrona..nu hänger det två i trädgården..den nya blev mer oregelbunden i trasorna och med både spetsar och lakansväv..några små sydda skapelser har det blivit oxå...men framför allt jag har bara latat mej..badat..och sett på alla festivalare...Vår årliga musikfestival gick av stapeln denna helgen..tror att stan blev dubbel i invånarantal..folk över allt..men mycket trevliga människor......idag har regnet gjort att det blivit svalare..så då passade jag på att... ...besöka detta stället.....hade träff där klockan tio i ett, med Annika & Annika ....dessa två glada tjejer, varav den ena är min kusin och den andra hennes granne..lika pysseltokiga som jag:)....
..på museet som just nu visar en härlig utställning..... Krona och krans, smycka till fest och bröllop.. ....En trevlig och mycket kunnig guide, länshemslöjdskonsulent Carina Olsson som också "gjort" utställning visade runt och berättade för oss..... en liten skymt av henne kan man se genom "kronorna"..här... och här kan du läsa mer om utställningen...
..det var många vackra kreationer av olika designer ..bl.a av Inger Hallström Stinnerbom, Helena Bengtsson, Mimmi Design / Ann-Britt Skogström, Britt Ring Amundsen, Annika Eriksdotter mfl.
..Två vackra klänningar..vems ?? glömt förstås...
..Sen fick vi vara med på en Workshop efteråt...Att göra en LÖVRUTA...här ses en ruta som Carina gjort i början av utställningen och som nu var torkad...den sopades ihop och så fick vi göra en egen ruta...
..Här kom visst Stinnerboms brudklänning fram...den är sydd av bl.a Klässbols linnedukar....så har ni en duk över så....sy en klänning vettja:)...
..Se här en klänning till....kommer inte ihåg vem som skapat den vackra linnebrudklänningen....
.....så till workshopen då..här ses våra LÖVRUTOR...som vi skapade.. ..Annika, Annika & jag...riktigt kul..och så fick vi en historia bakom dessa Lövrutor oxå..får se om jag kan återskapa det ur mitt minne nån dag...måste backa bandet lite bara :)
Oj nu hoppar jag hejvilt mellan bilderna idag...får väl skylla på att jag inte varit datan nära på nästan hela veckan...:)...Men den här klänningen var såå härlig..men just nu kommer jag inte ihåg nåt om den utom de vackra tovade blommorna som jag sååå gärna skulle vilja lära mej göra..vet iallafall HUR man gör dom...
...här ser man riktigt nära ...visst är de vackra.....
...ossååååå en "picnikad" bild på våra lövrutor...
...och en till...på Annikas hjärta i mitten..hon som har bloggen...Mitt i livet ....det skulle ha passat till hennes bröllop ..sa hon..men det var för två år sedan..:)...
♥...Pia
Ps...litet tillägg från käre kusinen på landet..Annika .....lägga en lövruta....såna pyntade man med förr till kalas o högtider.... runt om i landet har dom olika namn... men samma funktion.... ofta la man golvet fullt av trasmattor och sparade en ruta i mitten som man lövprydde...skrev Annika inne hos sej...:)...tack för det..kom ju inte på VARFÖR ja....DS...

15 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Hallo Pia !!
Åhh vilken fin utflykt ni var på tillsammans !!
Härliga klänningar och lövrutor !!
Så härligt att du nu har semester, och jag hoppas att du får igång mailen snart så att du kan skicka lite bilder till mig...
Du, jag sitter här och är sååå nöjd över loppisen...himmel vad det kom många på Lördagen...swisch sa det så bara försvann alla sakerna !! Jätte roligt, men det var kallt, bara 9 grader på Lördagen så jag var ganska trött efter att ha frusit i 6 timmar ute !!
Ha det gott
Kraam Anette

Viola sa...

Vilken hrälign upplevelse du varit med om..vilket hus, vilka klänningar och vilka lövrutor, dessa rutor var ju verklgien så vackra...hoppas vi får höra hisotien bakom, blev ju nyfiken så klart, ha en bra regnig dag, kram

Sara sa...

Jättefina klänningar! Det är så himla mysigt att få åka i väg på såna där utflykter där det är lite annorlunda saker.

Kram

Pillargontanten sa...

Vilken härlig dag!
Och vilka klänningar, jag har sett lite i tidningarna om den här utställningen, får nog åka och titta :O)
Ha en fortsatt god semester, trots dagen regn :O)

Birgitta sa...

Hej
Vad trevligt att få se lite bilder från utställningen på Rackstads museum. Jag ska dit och titta i augusti. Nu vet jag, att jag har något vackert att se fram emot. Vilken tur att du fick en vecka med varmt väder på din semester. Jag har beställt lite lagom värme till vecka 29.
Ha det så skönt.
Kramis Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fina bilder du tagit, nästan så man inte behöver åka dit. Jag har rullat upp och ner, vilka fina klänningar. Hade lite kontakt med Inger Stinnerbom under teatertiden, och det var en kreativ kvinna, wow! Era lövrutor är så fina, kan tro ni hade kul där när ni skapade. Ja nu är väl staden lugn igen, men jag tyckte det verkade ganska lugnt iår. Ha det bra Pia och kram
AnnaMaria

Elzie sa...

Nu har jag försökt lämna kommentar när jag varit på bloglovin men det är omöjligt. Så nu går jag in här istället!
Vilka underbara klänningar. Hade gärna varit med er på det besöket. Och lövrutornas historia ser jag fram emot att få läsa. Ni hade ju gjort jättefina.
Hoppas du njuter av semestern fortsatt.
Kram Elzie

Rummet för välbefinnande sa...

Vilka fina lövrutor ni gjort!
Stinnerboms klänning då....... Den är ju bara för vacker!!!!!!
Tänk vilket sanslöst kom ihåg jag har Pia. Jag har lagt undan ditt A i en påse och tänkt att jag ska skriva till dig att det kommit, ja i ca 2 veckor........ glömt bort det hela tiden.
Men, i vilket fall som helst så finns det nu i alla fall och om du redan har hittat ett så hör av dig bara så lägger jag ut det tillbaka.
Sköt om dig och hoppas du får en underbar semester!!!!
Kramar till dig!
Mia

Annika sa...

Hej. Tack för trevligt sällskap. Nästa gång får det väl bli fika också?! Hur kunde jag glömma kameran? Men du har fångat allt med ord och bild. Kram Annika.

Unknown sa...

Vilken härlig dag! Trevlig utflykt. Vilka klänningar och så fina lövrutor!!
Nu får vi hoppas att solen hittar tillbaka.
Kram Maria

Älfgärdet sa...

Den Stinnerbomska bröllopsklänningen är helt underbar! Var på Västanå ifjol & vill gärna se dem i år igen. Fantastiska kläder! Ser att du ska till Sussie på måndan :). Ska se om jag lyckas ta mig dit då också! Beror lite på ressällskapet :)
& du, du kanske såg mig på Arvikas gator i helgen då..... ;)

Kamomilla sa...

Du visar mycket spännande! lövrutor har jag aldrig sett förr. Och vilka klänningar!...

Anonym sa...

Vilka vackra saker! :) Och jag förstår att du hade det varmt, det var riktigt varmt för ett tag sen.

Mysig blogg du har.
Krams!

Geta sa...

Hej där! Vart har du tagit vägen! Saknar dej! Har scrollat detta inlägg väldigt fort. har nämligen tänkt mej att se utställningen på riktigt.
Ha det gott!
Kram.

A home far away sa...

Vilken fin utflykt och lövrutorna var helt underbara!!

Ha en fin fredag!
Kram Gunilla i Singapore