söndag 6 november 2011

Vattenpärlor...


...och lek med bilder en söndagskväll i november:)

Å så var helgen slut  ..igen... Jag ska nog inte klaga..
har ändå en dag kvar  på min helg, alltså ledig i morn!
Idag besökte jag och min mor, Mårbacka och julmässan som pågått där  hela helgen.
Det var några år sedan vi var där och nu tyckte jag att det skulle vara en trevlig liten utflykt så här på söndagsförmiddan:)

 Som vanligt är det mycket folk som besöker julmässorna....inget undantag idag  heller precis! 
Inte åker man tomhänt hem heller!

 För min del blev det iofs inte så mycket.. Några godispåsar.. Pepparkaksfudge och ett par sorter till. Däremot handlade mor min mer...Fårskinnstofflor, lutfisk, sill, kôrv..  bl.a.
En julmarknad/ mässa innehåller  såå mycket fint som man vill ha..
Det blir många intryck och mätt blir man av all provsmakning:)
 Något av allt jag såg och ville ha, var fårskinn av gotlansfår.. har bara ett skinn och vill gärna ha mer.. men såå blir man lite småsnål och såå ska man vänta..osv.. Sen ångrar man  sej när man kommer hem.. vad tusan.. 1700 spänn vad är det egentligen?:)

Något litet som jag insåg att jag redan hade köpt på mej en gång förlängesen var det som bilderna visar idag.. nämligen VATTENPÄRLOR....


Vid ett av stånden så hade en man lagt dessa vattenpärlor i en glasburk,
sen ytterligare en mindre glasburk inuti och i den ett värmeljus..


 DÄR tände jag till och såg vad fint det blev...


När  jag kom hem letade jag upp den där lilla påsen med vattenpärlorna som jag köpt en gång..
  och läste på påsen att de skulle svälla över en natt.. jag ville testa bums och se hur det blev..



..självklart ta lite bilder oxå:).. Måste säga att de lyser väldigt fint..
 nu hade jag en gammal glasburk som ytterburk och en barnmatsburk till innerdelen..

Så här långt har de svällt nu på några timmar..
En liten påse ska bli 5 dl glasklara vattenpärlor..
ser ut som iskulor där de ligger i glasburken...


[]...Pia
Ps.. Vattenpärlor/dekorationspärlor är gele´som formats som pärlor..de sväller av vatten.. här finns en länk om vad det är ... eller gooogla på vattenpärlor:).ds

4 kommentarer:

Geta sa...

Egentligen en kommentar till förra inlägget. Jag skulle ha fått med taggtråd från svägerskan idag men glömde den. Nu vet du att det finns iaf om du vill ha mer :)
Kram.

Patricia sa...

Har aldrig hört talas om såna vattenpärlor, vad är det för något eftersom de sväller?
Himla fint blev det i alla fall .. =)

Fårskinn är ju så fint, jag har 2 stycken, varav det ena är ett från Gotland, har beställt det från den här hemsidan www.gotlamm.se
De har jättefina skinn och är jättebra att ha att göra med och det finns en hel del att välja mellan .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

Fånga dagen sa...

HEj där!
Jag har såna pärlor nååågonstans men vaaar då ?????
Underbara bilder man blir alldeles knäsvag. Du är så duktig på att fota.
Ska i alla fall leta nu, min gamla dator som jag blivit tvungen att plocka fram börjar bli för varm det fanns ju en anledning till att jag var tvungen att byta den.
Jag vill ha min nya fixad snarast.
Kram på dig Pia.
Lena

Anonym sa...

VATTENKRISTALLER är en luktfri superabsorberande POLYMER som kan expandera mer är 400 gånger sin torra volym. Finns även i andra former än pärlor.

DOMROT