tisdag 13 september 2011

Äppel...päppel...pirum...parum....

... det är MÅNGA äpplen på vårt enda äppelträd...

Det dignar :)
 Oranie heter sorten.. och är en gooo äppelsort... Väldigt  passande till... 

 ...en ÄPPELKOMPOTT....ett recept fann jag här.. och den blev jättegoo,  kanske att jag minskar lite på ingefäran nästa gång.. för att jag ska göra mer... inget snack om den saken..

Passar bra som  efterrätt och till gröten... mumsigt värre.

 En servett med ett äppelkakerecept tryckt på, som  ligger i en gammal patinerad zink/nysilver/bleckplåt?..skål.  Har lagt servetten där som skydd för att äpplena inte ska ta smak.... av den där gamla skålen!! 

 Baksidan  har ett mörkt äpple och ...
 ...framsidan ett ljust äpple:)

...och såå klart var jag tvungen att testa OM det gick att göra en tavla av en liten del av servetten....
((har  en hel bunt med de där servetterna så jag tog inte den som låg i skålen:))

Tänk det gick...

En felgjort canvastavla fick bli  "stommen " till tavlan och såå MÅLADE jag med vit grundfärg  på tavlan!! för motivet som fanns redan  (och som blivit fel) var mörkt.. och precis  innan färgen torkat la jag på servettbiten.. ..Klart!.. och när jag tröttnar på den tavlan...bara att blöta lite och skrapa bort servettbiten!

Ja, så var den lediga dagen snart slut.. nu väntar tre dagars jobb:)  sen ärre hälja igen...

En blåsig/regnig och stundom solig dag... promenader i  omgångar.. äppelrecept som testats.. gjorde en ny smakvariant på fryst cheesecake... ( äppel & kanelsmak )... står i frysen över natten! ..och bara väntar på att få testas.....( den är gjort på en tredjedels sats..och i aluminiumsformar..:) 
[♥] [♥] [♥]...Pia

5 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad du grejar o donar Pia, sååå roligt..och den där kakan som väntar i frysen..mmm du, den är nog god..
Jaa visst ska det bli kul att få se den där trappan som Nisse ska få, den skulle jag behöva ställa vid våra sängar också, för precis som du får göra med Selma får jag också göra med Nisse, lyfta honom upp o ner flera ggr varje natt, ...
Kraaaam Anette

rosenälvorna sa...

Härligt gott med äppelkompott! Vist är det bra med dekopage, snabbt och lätt. //Christina

Maria sa...

Grattis till din vinst önskar Marias Hörna - Njut av Livet ♥

Anonym sa...

Hej Pia;) Grattis till vinsten vi väntar fortfarande på att få din adress så att vi vet vart vi ska skicka din vinst...

Önskar dig en härlig dag/Annie

AngelScrap sa...

Vilken vacker blogg!!