söndag 21 augusti 2011

Höst lika med äppelpaj...


..äppelpaj lika med höst:)  

 Såg ett superenkelt recept nånstans, som jag  har testat idag.

Tog både köpeäpplen och våra egna trädgårdsäpplen... de är inte riktigt mogna än... iallfall inte till att äta, men för att använda i bakverk går det bra...tror jag.. har iofs inte smakat pajen än! 

Doften var precis så där som det ska vara när det står en äppelpaj i ugnen...dvs... underbar :)



          Frasig ÄPPELPAJ  


4 st. äpplen










125 gram   smör/margarin
1,5 dl  socker
2 dl mjöl
0,75 tsk  bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj en ugnssäker form, ca 20 cm i diameter.
Skala och kärna ur äpplena.
Skär dem i klyftor.
Lägg dem i formen.
Smält smöret, rör ner socker, mjöl och bakpulver.
Bred blandningen över äpplena.

Grädda i ca 30 minuter.

Serveringsförslag: Lättvispad grädde, vaniljvisp eller glass.


Som alltid när jag bakar något nytt eller tar ett gammalt beprövat recept.. så "gör" jag om lite grann.. Idag blandade jag KANEL & en del (0,5 dl) av sockret med äppelklyftorna och  det resterande dl sockret i smeten /degen som det skulle vara.. råsocker  hade jag även tagit om det inte varit slut här hemma!

Nu ska jag cykla iväg och införskaffa VANILJVISP...hade visst inte det heller hemma :)  och såå blir det till att vänta och vänta tills karl´n kommer hem...  han ser på fotboll när äldste barnbarnet står i mål...sen gräsklippning nån annanstans!..sen blir det nog dax söndagsmiddag ...med söndagsefterrätt :)

 Ha de gôtt....tjolahopp nu cykler ja i vääääg....

[♥] [♥] [♥]...Pia

Ps... den var gôrgo:) ds.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej visst är det gott med äppelkaka...läste ditt inlägg och gick genast till köket och gjorde en jag med, tack vare dej :)

Ha det gott!

rosenälvorna sa...

Äppelpaj, kan ju aldrig bli fel, oj vad sugen jag blev;) Christina

Här är gudagott att vara ! sa...

Ja man blir verkligen sugen när man ser din paj ! - Jag är också en sån som "måste" göra om recepten när jag bakar eller lagar mat. - Tror alltid att det blir lite godare när man ändrat lite ;) !
Kram / Anneli

Britt sa...

Med din bild på en sån smarrig paj så blir jag ju hur sugen som helst!

Ska nog bli en paj nån dag. Tack för receptet.

Kram britt

Eva sa...

Ser jättegott ut! Vill du ha mer äpplen så är du välkommen att plocka hos mig! Jag drunknar i äpplen och har flera olika sorter.
/Eva

Kamomilla sa...

*önskar jag hade äppelträd*

♥ Pia... sa...

åååå vilken Eva är det som ger mej äpplen?