lördag 11 december 2010

När som pepparkakebagarn...

När som pepparkakebagarn
bakar pepparkakor tar han
ner från skåpet största grytan
och ett kilo margarin.
Det ska smältas, inte brynas
så när bubblor börjar synas
ska man blanda margarinet
med ett kilo ljust farin.


Uti grytan margarinet
rörs tillsammans med farinet
åtta äggulor och sedan drygt
ett kilo vetemjöl
Sist en tesked peppar strör man
ner i grytan och sen rör man,
sedan hälles hela degen
på ett bakbord utan söl......


Njaa,  jag tar nog och bakar av den mer traditionella pepparkaksdegen :)..


Sitter och förströr mej lite vid datorn och väntar på att de två killarna mina ..sonen och sonsonen ska komma, för i morgon ska jag och mina båda barnbarn baka pepparkakor... 

När mitt äldsta barnbarn Isak var 9 månader och skulle uppleva sin första jul,  ville  jag så gärna göra en återkommande tradition till julen.. och pepparkaksbakning var ju en bra ide´. 

Så nu har vi bakat pepparkakor  till julen  i några år,  Isak & jag.. Nästa barnbarn Alex som är 3 år,  är redan en hejare på att baka pepparkakor.. så i morgon då drar vi på oss förkläden och kavlar upp ärmarna.

Mina gamla pepparkaksformar/mått är från när jag var liten och går att använda lika bra än :).. Fast jag får väl erkänna att det blir nog mer bilar och tåg...och likande figurer när killarna bakar, än de där gamla som jag kör med.. gris..gubbe ..gumma ..bock ..osv..  ( Här är en sida med många roliga kakmått...)   

Bakskivan på bilden är från sonens barndom.. numera är den vit och nött.. hamnade  under min pensel i somras..när jag hade målarlust..och mycket blev vitt..nött och skavt.

Bakskivan användes  flitigt där i några år 80 -talet. Både dottern och sonen hade var sin.. än är det bara en av bakskivorna som blivit vitmålad.. :)


Kaveln är en av de där pysselsakerna som jag gjorde till året julmarknader.. blev visst lite för många målade ..så nu finns det några kvar!!.. Iofs så går de att spara till nästa år igen...:)

♥...Pia
Ps.. sångtexten är ur Klas Klättermus...och  här  fann jag den texten ds.

2 kommentarer:

EM sa...

Hoppas deras resa gick bra. Här har frusit på igen, efter en ganska skön dag med någon plusgrad.
Klart du kan lägga ut kavlarna, om du inte vill spara dom tills nästa jul...
Det är jätteskönt att ha ett separat hus till sina saker. Har en sk byscha som har en sån byggtoa tillbyggd. Varmt o skönt och gott om plats för alla min textilier. Dottern bodde där förra sommaren efter gymnasiet innan hon flyttade till annan ort. Då flyttade jag in med alla mina spetsar och garner ;-)
Du får ha en skön kväll och tredje
kram elsamarianne

LantlivsAnette sa...

Åhh vilken mysig tradition, att baka pepparkakor tillsammans..mysigt..
Ha nu en fin tredje advent
Kraaam Anette