måndag 23 augusti 2010

Bland trasor ...

..och garn  i mors vävstuga...Resultatet blev en  HÖSTTRASKRONA...

*Andra jobbarveckan och jag börjar bli varm i kläderna :)  Kallt på morgonen och varmt på dagen...klar luft och  skolan börjar....Visst är det väl höst då....eller.???  ...hur som haver jag har iallafall gjort ett höstpyssel.. 

*Efter jobbet idag, åkte jag en sväng "hem till landet" och  hämtade  upp min mamma, vi skulle nämligen åka till Trasboden..en garn och tras/tyg butik på landet...som ska slå igen om ett par veckor..tråkigt för mej..jag köper alla spetsar och linnetyger där. 

*Nu och ett tag framöver är det lite utförsäljning och vi passade på att handla lite, jag och modern..
HON håller på att väva mattor och köpte något till det..JAG  pysslar :)..och köpte något till det...!! 

                      

*Där bland tyger, trasor och spetsar..kom jag på idén till TRASKRONAN i höstens färger..
När vi handlat klart och kommit tillbaka, tog jag först en runda i skogen och plockade kantareller.

Selma travade runt omkring mej,  nosande på varje liten stubbe & mossig sten.. den första färgen...
En liten kasse med gula kantareller...och där var den andra färgen i kronan...
En rostig järntråd..som jag fastnade & snubblade i.. färg nummer tre....
Lite ljung ..fjärde färgen..
Bruna svampar..Karl-johan bl.a  fick symbolisera femte färgen...
Den beige färgen..grässtrå..vet ej namnet...sista och den sjätte färgen  som jag valde.

Inne i vävstugan finns det en uppsjö av olika trasor och garner...Plockande  bland trasorna och fann lite av vad jag tänkt mej i färgskalan..
Fadern min, fick i uppdrag att leta upp en ring till att knyta "trasbanden" på. 
Böjde till "ringen" jag fått och  knöt fast trasorna..När jag var klar ..kom vi på att en koppartråd hade varit finast i färgen...
Men då var jag redan klar!!..

Japp det var  ett pyssel i kvällssolen och  så klart var jag tvungen att kolla, när jag kom hem,  HUR det såg ut när lite av  höstens färger blev samlade i en TRASKRONA:)...
♥...Pia

9 kommentarer:

Sara sa...

Hej hej!
Nja, sådär... Jag har lite smycken och peelingar sen ska jag göra lite kransar och sånt också men det kan jag ju inte börja på riktigt än...Det värsta är att jag har 1000 ideer som surrar runt i skallen min och de vill inte släppa taget om den! :)
Vänta du, när väl dagen är inne så har du hur mycket som helst! ;)
Kram

Viola sa...

Så himla fin den blev, älskar dessa och har en del vita.....men den var ju superfin i höstliga färger, nog kan man tro att den årstiden redan har anlänt, ha en fin vecka, kramen

Inspiration i vitt sa...

du är kreativ som få du Pia. Din höstiga krona är underbar. Kram på dig/Ingela.

Pillargontanten sa...

Ah, den blev fin, jag måste nog prova att göra en sån, nån gång :O)
Lampan blir mer som en dumstrutsmössa, kan jag berätta, men men....

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Superfint Pia! Den hänger som ett höstsmycke ute hos dig. Min vita är inte så vit längre, ska nog göra mig en liknande din. Tack för höstens bästa tips, precis lagom pyssel för mig.
Kramar
AnnaMaria
Ps, du skriver väl tider och sånt för hantverksdagarna när det närmar sig...

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Den är fin traskronan i höstens murriga färger.
Ha en bra Tisdag!
Kram Anette

Kamomilla sa...

Superduperfin!!! verkligen!

Anonym sa...

Vill inte tro att det är höst än.
Får inte vara höst än. Men när jag ser den fina traskronan i höstens färger blir man faktiskt lite sugen på höstmyset med tända ljus och varma soppor och bästa fåtöljen med en varm pläd och en bra bok och............ allt som hör hösten till.

XL-Birgitta

Mycket annat & lite betong sa...

Jättefin och bra sätt att använda överblivna tyger!
Vilka fina hoplimmade fat du har gjort.

Hälsningar Agneta