söndag 11 april 2010

De ena ger de andra..och så...

...kan man säga.. Tar det från början, mina vänner, så ni förstår vad jag menar.... :)

Som kanske märkts här  i min lilla blogg, så håller vi som bäst (värst) att renovera ett litet badrum. Helgen har bjudits på kanonväder och jag har sprungit ut och in för att få det bästa av allt..skrapat bort gammal färg i taket i badrummmet.. sprungit ut och lapat sol..målat första omgången ..och så ut igen..

Idag har jag målat sista omgången ... sprungit ut och krattat en del av gräsmattan....  in igen för att byta sängkläder och tvätta..sprungit ut och hängt denna tvätten ...så där har jag hållit på  hela helgen .....fikat förstås i alla möjliga solväggar..


Ja, det har varit ett strålande vackert vårväder..man kan inte bli annat än GLAD & LYCKLIG av sånt väder:)..och arbetslusten ..ja den finns.


Sena söndagseftermiddagen när allt var klart!!..tog jag en solig hörna i besiktning och en stooor hög med tidningar..en balja kaffe och lite gottigottgott att äta. Där satt jag och bläddrade i dessa tidningar, smuttade på kaffet och fick som vanligt en massa ideér av vad jag såg!!  Badrum är det som upptar det mesta av ideérna just nu ..men även trädgården får plats. Ja det ploppar upp en jäkla massa saker som jag skulle vilja göra med just den där lilla trädgården vi har.

Jag bläddrade  i ett antal tidningar och läste på flera ställen om WABI SABI.. har stött på det lite då och då men kanske inte  riktigt förstått vad det står för.  Nu läste jag lite mer  och var sedan tvungen att googla lite på det också :)

Kom till Sköna hems sidor bl.a..där  dagens bild  är från.
Inred med Wabi sabi ??..Enkelhet, naturlighet och utan krav på perfektionism, kunde jag läsa här... och som jag fastnade för:)


Ofullkomlighet


Ingenting varar, ingenting är färdigt och ingenting är perfekt. I wabi sabi framhävs det icke-perfekta. Så fort vi kan förlika oss med tanken att allt är i ständig förändring, kan vi leva i ett bättre flöde. Vi ska kunna se skönheten både i en spirande knopp och i en vissnande blomma, hylla ungdomen lika mycket som ålderdomen. Ett wabi sabi-hem innehåller ofta omaka gammalt porslin, tekoppar som är lite naggade, hemsstickade sockor och nedsuttna älsklingsfåtöljer.

I ett gammalt nummer av DRÖMHEM och TRÄDGÅRD nr 12 -09   läste jag ett repotage om Lev enkelt med Wabi Sabi..det var helt enkelt väldigt intressant..en del gillade jag och en del inte alls. Läste bl.a  att.....


 
Har du tröttnat på kallt rostfritt kök!! och soffor stora som badbryggor? Njaaaaa kanske inte vad jag har här hemma precis:)..men för all del..jag fortsatte att läsa ..


På plastig hemelektonik och förvaringsystem som ständigt byggs på och ändå aldrig tycks räcka till?  Har du stressat hem från jobbet med 87 olästa mejl  i datorn  bara för att finna att ditt hem heller aldrig blir välorganiserat och färdigfixat som du drömmer om.
Ge upp. Ge efter. Lär dej älska det nötta oavslutade och enkla. Hitta din ro i det japanska uttrycket wabi sabi. Det betyder ungefär " ödmjuk skönhet" och är motsatsen till överstimulans, röra och vräkighet......osv...



Ooooppssssss...säger jag !! Där satt jag och läste och läste ..visst en del stämmer det kan jag inte säga annat..men den där shabby chic stilen då?? och shakerstilen?. feng  shui stilen ?? .Bringa reda  i det om du kan ...

Jag får nog göra som jag gjort hitintills, ta det lite med ro :).. En liten rensning här och där aldrig fel..och det är precis vad jag gjort ute och inne den här helgen..sen att det aldrig blir riktigt färdigt.....ja det är en annan sak de:)
♥  Men det är  kanske det som är WABI SABI..eller??


♥..Pia



Ps...ett litet tillägg..får säga som Mia skrev i kommentaren .....att hitta sitt och plocka de bitarna man tycker bäst om själv. Så hemma hos mig är det lite: "Fengby chibi" som gäller tror jag...Det köper jag direkt Mia..Fengby chibi..hihi..ds.




9 kommentarer:

Rummet för välbefinnande sa...

Ja du - idag är det tänkar-Pia som ger sig tillkänna *ler* Eftersom jag är en stor tänkare själv så svävade jag iväg en del när jag läste och jag gillar också tänket med Wabi Sabi. Men, precis som du skriver så är det ju en hel del av alla dessa olika stilar som går i varandra. Det är just det där att hitta sitt och plocka de bitarna man tycker bäst om själv. Så hemma hos mig är det lite: "Fengby chibi" som gäller tror jag.
Ha en fin vecka nu och snaaaaart snaaaaart så hoppas jag vi ses!
Kram kram Mia

Marianne sa...

Nu är jag här igen.....märker du att jag är "periodare"? Det är så med mycket jag gör. Jag håller på med nåt och det är sååå kul och helt plötsligt så dyker det upp nåt annat och då är det gamla inte lika kul. Just nu syr jag ju dessa utklädningskläder och hänger på facebook. Skriver också en del på "församlingsbliggen" som jag kallar den.
Det där med wabi sabi var något nytt för mig. Men om man tar lite influenser här och lite där så blir det nog bra i slutändan. Kram

Pillargontanten sa...

Låter som en alldeles underbar lagom shabbysabi, chic stil, även för mig :O)

Kamomilla sa...

Tänkvärt inlägg vännen, vi har nog också lite fengby vaddetnuvar...fniss!
Vabi sabi låter så intressant men ja, som du säger-dessa saker man älskar..

Britt sa...

Kan ju bara hålla med Mia *ler

Det är precis så det är. Man gillar en viss stil men utvecklar den till sin personliga med olika inslag.
Det viktiga är ju att var och en trivs med sitt och hittar en bra och fungerande llösning på sitt liv.

Men det nya uttrycket Fengy Chibi gäller nog här också. ;-)

Kramar och kärlek
Britt

Maud sa...

Fengby Chibi..perfekt... så verkar det nog vara för många... det viktiga är ju att man är nöjd med den utformning som man ger sitt eget hemm... man får influenser från olika håll.. behåller det som man gillar... att vara slaviskt styrd av någon ...eller något... blir inte bra det där med överflöd av grejer är ju lite jobbigt...när man skall städa och damma...men kalt och sterilt är ju inte heller mysigt,så det får bli en egen blandningoch den ryms nog i Fengby Chibi.. så bra!!
Ha det gott!!!
Kram Maud

Geta sa...

Ja det var ju lite att fundera på :) Det är nog klokt att välja det man tycker om oavsett vad stilen heter och då blir det ju ett hopkok. Ha en bra tisdag!
Kram.

Birgitta sa...

Hej! Tror nog att det blir bäst om var och en gör efter sitt huvud och då blir inte alla hem likadana. Det skulle de ju bli annars.
Ha det så gott och njut av solen.
Kram Birgitta

Unknown sa...

Tänkvärt inlägg och så roligt att jag äntligen fått ett namn på stilen i mitt hem :D
Må gott och njut av våren!
Kram Allis