lördag 7 november 2009

PMC, blomblad och fullärd...??

...Fullärd jag?? Ånej.. inte går det så fort...Men är en liten, liten pytteliten bit på vägen.. Men vad ärre ho stiir om idag då??... Jo, ser ni en hel del faktiskt...bla... om att göra egna smycken i PMC SILVERLERA... Blomman på bilden är ett av "redskapen" idag kan man säga. Jag har provat på att göra smycken i PMC SILVERLERA.....och det första smycket som vi påbörjade idag, var att pensla in silverlera/pasta på baksidan av ett blomblad..
...som sen får torka i omgångar i en liten "tork"..Kortleken används som måttstock och till att oljas in och ha som underlag..bl.a.....
..Här har jag penslat ett antal lager med SILVERleran i form av PASTA. Det får torka en stund emellan lagren och så har jag filat lite på kanter med en liten nagelfil och en tandpetare!!
**
Kursen jag anmälde mej till för ett tag sedan är en helgkurs och går i Medborgarskolans regi...två dagar och man får prova på att göra tre smycken..samt att man får en introduktion i vad det är ..vill ni läsa mer om det... kika in till den duktiga LÄRARE som jag har..hon har en hemsida och blogg samt en webbutik.... **
Ett blomblad blev det och en sk Pärla..ett rör med mönster...som nu får vila tills i morgon då vi fortsätter..med putsning.... m.m..Ett tredje smycke ska vi oxå göra i morgon..Ett VIKSMYCKE med sten.. vi ska även få en demonstration i bränning ....borstning..polering.. m.m...
**
Om jag är trött i huvudet idag..lär jag inte var mindre trött i morgon..man är som en svamp..ska suga till sej SÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket kunskap som det bara går...Tror inte att jag kanske blir nån silversmed..men det är en mycket rolig hobby om inte annat..om än liiite dyr kanske..man får så att säga ta vara på allt spill av silvret..för varje liten påse innehåller bara 9 gram...och det räcker ungefär till ett smycke eller två...!!
***
Nu är det vila som gäller..kanske lite uppdatering av bloggvärlden..har inte hängt med så mycket på sistonde..får inte tiden att räcka..om man ser förbi att jag kursar denna helgen då förstås:)....
Ha de sååå gôtt..och ta hand om "lilla" pappa hela helgen......
♥...Pia
**
Ps...fortsättning följer på silverleran...tror att jag ska visa de färdiga resultaten i morgon.....ds.
**
Ett litet extra ps...läste i första kommentaren och såg att kusin Annika undrar hur jag hinner??..hinner gör jag väl..kanske inte..:)..och vad som händer i skogen..Jo..en förklaring är att båda mina föräldrar har lyckats med att ramla i skog och mark..den ene bröt högerarm..den andre slog en volt och knäckte nästan ryggen..men det gjorde de inte på samma gång..nää de väntade på sin tur..så några akutenbesök har det blivit..och inte är de så lastgamla att de behöver omvårdnad mer än att det inte går att köra bil!! och bo på landet nästan i skogen..ja då är det tur att dottra har körkort:)...ds....

9 kommentarer:

Annika sa...

Verkar ju spännande.... har sett en del färdiga resultat förut o de var jättefina..... men hur hinnerdu???? har ju hört att det hänt saker i skogen..... ojoj så det kan gå.... Kram Annika
ps..... lilla utmaningen hos mig....:)

Birgitta sa...

Det verkar jättekul, men jag förstår inte hur du får tiden att räcka till. Du har ju så mycket på gång hela tiden. Sover du aldrig? Men du kanske inte behöver det.
Ha en mysig lördagskväll.
Kram Birgitta

Pillargontanten sa...

Spännande med silverleran.... Jag håller mig till tråd jag :O)
Tråkigt att dina föräldrar gjort sig illa, men de har ju en underbar tös att förlita sig å :O)
Ha en härlig helg!

Maol sa...

Hej! En fråga bara. Var hittade du snö-effekten till din banner? Urmysigt ju. ^_^

Birgitta sa...

Hej igen! Roligt att du vill vara med i min tävling.
Kram Birgitta

Noll54/Eva-Karin sa...

Hej Pia!

Vad roligt att göra något nytt,,,,, jag tycker du är duktig Pia,,,,,du är aldrig rädd att prova!

Lycka till imorgon!

Kram E.K/noll54

Hanne sa...

Så spennende dette ser ut Pia! Jeg fikk katalogen da vi var på torpet tidligere i høst. Antakelig det samme kurset som jeg hadde lyst til å bli med på.

Ha en fin søndag!

Klem Hanne

Britt sa...

spännande, det har jag inte hört talas om förrut. Alltid kul med nåt nytt!

Kram Britt

Skatan sa...

Åhå, så du provar silverlera? Så spännande. Det har jag själv inte provat på, men jag har hört att det skall vara kul!

Önskar en skön söndagkväll!

Anna