onsdag 22 juli 2009

Huvudet fullt.....

..av intryck..den här veckan har det samlats mycket runt de grå cellerna :) Får inte plats mer nu tror jag..Det började i måndags, då jag var på kafferep hos Sussie..Granne med Selma....Ni som sett och läst om hennes hus i bloggen och i tidningar..förstår vad jag menar med fullt av intryck..vackert hem..stort hus och många detaljer som som skapats av Sussie och hennes man.....Det kan inte bli annat än kaos i hjärnkontoret när man ska få med allt..OCH DÅ MENAR JAG ALLT..

...Ja, det var måndagen det..i går tog jag det lite lugnt..tror jag..måste tänka efter nu..jo men det gjorde jag..småplock här hemma och flyttade en sak dit..en sak hit..osv.. ** Idag..blev det en tur ut igen..nu fick min mamma och min dotter följa med..Jag har berättat för dom om Esters cafe´..och de var lite nyfikna..och så var det en "lagom" tur med bilen dit..En fika med gott hembakat bröd..valde en rabarberpaj..väldigt goo:)...två av oss valde det..den tredje valde en chokladpaj med marshmallows i....supergo den med..Bilden ovan är från interiörbutiken i cafeét..visst ja..en liten loppisgrej blev det med hem..tre..ljusmanschetter i något gammalt zinkliknade material... ..Att jag även gjorde en vanvittesaffär.. på vägen hem..ett loppis..som bara dök upp..och vi svängde in....jag blev med " stor möbel "..som inte fick plats i bilen..!! resten av den historen kommer ..

** När vi ändå var på tur ..for vi runt och kikade på den gamla hembygden..där min mammas släkt kommer ifrån..så vi fick lite släkthistoria på köpet..sånt jag inte visst ..väldigt givande...:)

**

Inte nog med det..Sussies hem var en upplevelse...idag (läs onsdag)..lyckades jag få en upplevelse till..ett hem i min stad hos A-M ..som jag aldrig varit inne i förut..vi skulle "bara" lämna vår bil där för en liten "makeover"....hihi..en superpolerning alltså.. I det här huset som inte var nytt och inte var gammalt..men vilken atmosfär..lantligt & romantiskt så det förslog..så många detaljer uppsatta på väggar som jag skulle vilja ha själv..fiffiga & påhittiga ...karl i huset visade runt och berättade vad som gjorts där..en blåmålad dörr med ett vackert blommotiv på ytterdörren!!.en detalj som man inte skulle komma på själv, men ack så vackert..ja en nybyggt glasveranda på övervåningen stack ut över ytterdörren och ..vilka fönster..och..hmm...så härligt det var INNE i den verandan då :)Ljuset..fönster med rutor och små slipade detaljer!!

...En nyrenoverada tvättstuga..som tagen ur ..bloggen lantlif..:)..Ett nyrenoverat badrum..med svart och vit rutigt klinkers golv..tassbadkar..gammaldags toa, med behållaren högt uppe på väggen..osv..osv..mitt huvud blev överfullt bara av tvättstugan OCH badrummet..

Sen var hela huset i samma still, fast inte nyrenoverat..utan bara sååå tjusigt..gamla vackra möbler... Gamla lakan med spetsar..zink...små stilleben med allehanda roliga gamla eller ny saker..fint ihopsatt..resväskor gamla förstås..NÄÄÄ vet ni..nu blev det en roman igen..:) Jo, köket då..en sån där porslinsho så klart..och pärlspont över allt och ..suck.. suck...Höll på att glömma ..trädgården..ojojoj..den var inte välansad..utan bara ..så där ..ljuvligt..mysig..med allehanda gamla saker och små sittgrupper här & där.. blommor så klart..zinkbadkar..förstås..hihi.....

..Hoppar lite ...bilden ovan är en riktigt vass sak..hihi..vitsig är jag med:)..Sussie fick en rostig krona av taggtråd i onsdags..av mitt ena resesällskap..MIN kusin ANNIKA....Nu fick jag ingen bra närbild av den....men den är riktigt rolig..en kaffekopp i mitten med en prisma innuti..samt prismor..som hänger i ståltrådar..som symboliserar en kaffetår!! kaffeskedar..porslinsskärvor av trasig kaffekopp eller fat....visst är det en påhittig kusin jag har :) ..näst sista bilden för idag..visar Kanelbågar..den som vill se HUR de egentligen ska se ut..får titta in till Granne med Selma....Jag blev inspirerad av de gooooa kakorna som bjöds på i måndags..och letade upp ett recept på nätet ...igår kväll bara en timme innan jag skulle se på sista avsnittet .."Midsomer"..Jag hann göra klart..och provsmakningen skedde till Midsomer..goooa blev de..men som sagt..utseendet..OM jag ska skylla på nått..för lite mjöl..:)..
..och till sist MIN spegelbild ( den osminkade sanningen:) ..inne på Esters cafe´..
♥...Pia

19 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Tjingeling där i spegeln !!!! Vad roligt att få en glimt av dig !!!
Och himmel vilka trevliga utflykter du är på, det är bra, man ska passa på då man har ledigt..
Jag sitter här nu o ska strax iväg till S-holm, men först lite bloggande, gjorde ett nytt inlägg, sen kaffe i verandan..
Ha det så bra
Kraam Anette
P.s Pussa Selma mitt på nosen från mig o Nisse...

Pillargontanten sa...

Ja, den bilden på dig själv, var ju riktigt bra...
Vilken roligt utflykt ni haft, Esters café, är ju ljuvligt :O)
Möbel som inte får plats i bilen, gissa om jag blir nyfiken :O)

Kamomilla sa...

Vad roligt att se lite av dig! :) Själv fegar jag och vågar inte visa mig än.. :)Har bara gjort det en gång för länge sedan..

Vilken fin Kafferepskrona hon gjort! Fantastisk ide´!

Annika sa...

Hej! Jag du är allt med om mycket på dagarna! Det är så inspirerande att hälsa på hos andra människor. Man får nya intryck och ofta gillar man något speciellt, som man kan tänka sig hemma hos sig själv... Kafferepet låter helmysigt och din kusin/min granne är en pysslig dam!

Kram Annika.

Annika sa...

jaså du har börjat kvittra du....:) jag tycker du ska fortsätta städa jag....) kusin

Birgitta sa...

Hej
Du verkar ha haft fullt upp med att åka runt och titta på läckra saker och dricka kaffe och gott därtill. Det är så med semestern när vädret inte är det bästa. Då är det lätt att ta bilen en tur.
Hoppas du får en fortsatt trevlig semester och lite sol också.
Kramis Birgitta

Granne med Selma sa...

Nu du goa Pia!
Kommer att skriva om dig i nästa inlägg Har småbörjat lite i dagens ;-)Har skrivit om Annika idag. Tack för att du finns!
Kram Sussie

Lilla Blanka sa...

Hej goa Pia!

Vad kul att få en liten glimt av dig!!!

Men vad härlig inspiration du har fått fyllt på med..det låter ju helt underbart och jätteroligt!!!

Kram
Mia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men vad kul, nu vet jag om jag möter dig att det är du. Och det ante mig, idag på väg hem stoppade vi vid Esters. Men vi var bara inne på två antikaffärer, fattade inte att det fanns en affär i cafet..Nu tänkte jag en svordom! Men vi åker ju snart där igen. Åh vilken fin krona din reskamrat gjort, och så kul med kafferepet.
Kramar AnnaMaria

här är gudagott att vara sa...

Det är så trevligt med trevliga utflykter till vackra platser.
Haregott! i regnet.

Unknown sa...

Hallå där på dig själv ;) Vad bra att samla på sig intryck nu under sommaren och plocka av under den mörka vintern.
Blev oerhört nyfiken på din nya möbel och det där huset måste ju ha vart en dröm att kika in i.
Kram Maria

Patricia sa...

Ja oj va du har upplevt de senaste dagarna...inte konstigt det är fullt i skallen av intryck... ha ha.

Ha en skön helg!

Kram Patricia

hemtrevnad marie sa...

Å, sô möe trevlit ho vart på!!
En skulle allt gärna ha följt mä på dän kaffeturn!!
Å så såg jag att du vôrt på Esters..dit ska ja i môra!!`
Vi ska ta mä lella svärmor på medda på Knusesund i Säffle och sen kaffe på Esters ä dä sagt.
Å te Grebbesta bär dä å på Månda tror jag...hôppas du sparte nôra räker...
kram på sig!

Hannis sa...

Vilka härliga dagar!
Det där huset med målad dörr lät ju spännande!

Jahaja,vad kan det vara för möbel du släpat hem?
Nu blev jag nyfiken=)

Kram Hannis

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Pia min vän!

Ojj vilka upplevelser du gjort. Jag blev alldeles knäsvag av din berättelse. dit vill jag också fara. Men gubben skulle aldrig skicka iväg mig för allt som jag då skulle hitta på en massa att göra...haha.

Imorgon ska jag iväg på en auktion med en ambition att köpa ett gammalt slagbord. Dessvärre har vi bara en lite bil...

Önskar dig en fin helg

Kram Viveka

Granne med Selma sa...

Hejsan svejsan!
Jag vill göra en beställning av dig - allvarligt! Läs på bloggen ska du se!
Maila mig vad det kostar (spelar ingen roll vad, jag ska ha en ;) hoppas du vill tillverka fler. Har huvet fullt av idéer sörru :-)

Kram!

Granne med Selma sa...

Duuuu! jag vill beställa en till om det funkar... Det ska stå "firman" på den. Är det okej?

Granne med Selma sa...

Var bara tvungen att le lite åt din fråga...
Tror det måste stå räkningar på skylten. Brukar vara mer än EN åt gången ;)

Och bara små bokstäver på båda skyltarna. Det ska precis så där som på de andra. Jag tycker så mycket om dem!
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Härligt med sådana utflykter. Och hej! Kul att se dig:)
kram