måndag 9 mars 2009

Förkläde...två systrars söta och en moussaka....

...måndagsblandningen blev fynd och mat.....Idag har dagen varit seg och lång..blött och grått ute..Direkt efter jobbet tog jag en Selmapromenad. Lika bra att få det gjort med en gång när man kommer hem. Annars är det väääldigt lätt att det inte blir någon långpromenad, utan det blir en ...SKYNDA DEJ OCH KISSA SNABBT promenad...runt kvarteret..stackars hund:)..men nu blev det en rejäl...
..I lördags så var jag på samlarmässan..på bilden ligger det lilla vita förklädet som följde med hem..lite gulligt var det..och när jag stod och höll det i handen ...vips snurrade fantasin i gång:)...Vem hade haft det här på sej??..vem hade sytt det?? ..osv...bakade denna någon kanske kakor??....och vilka recept var det??...sju sorters kakor kanske?? ..vem vet:)..på bilden syns en av mina favoriter ..en Kakbok ..TVÅ SYSTRARS SÖTA.....ååå den är såå ljuvlig att sitta och "läsa" ur..bilderna talar för sej själv..har visserligen inte bakat så många kakor eller bakverk ur den ..men det har blivit en & annan iallafall..mer blir det ....en annan gång....
Efter att matte & Selma gjort sin motionsrunda var hungern stor..Inte var det mat förberett heller..Husse/mannen var på bowling...Vilken mat skulle jag göra..kom på den här rätten, det var ett tag sedan nu..och den är relativt lätt att göra (den är även lätt=smal, viktväktare 8 pp per portion :) ...Men framför allt ..den är GOOOD... receptet kommer här i fall nu någon skulle vilja göra en Potatismoussaka....
*
Potatismoussaka * 2 port. (Bilden visar 4 port.)

5-6 potatisar
½ dl buljong
150 g nötfärs (max 10%)
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 vitlöksklyfta
½ buljongtärning
1 tsk basilika
Salt & peppar
2 msk riven ost 17 %

*
Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen
och lägg i en ugnssäker form.
Slå över buljongen.
Sätt in formen i ugnen i ca 30 min.
Hacka lök och bryn i stekpannan tillsammans med färsen.
Häll på krossade tomater, tomatpuré,
pressad vitlök och buljongtärning.
Krydda med basilika och salt & peppar.
Lägg detta över potatisen och grädda i ytterligare 15 min.
*
Lite ost (17%) brukar jag riva och lägga på ...
*
Champinjoner, paprika, squarsh, kryddor ...gör en Kajsa Varg...tager vad man haver... hemma....
*
Till sist för de som vill veta poängen ...per portion 8 propoints... ... Och lite för det du bryner färsen i..(en klick äkta smör 1 tsk= 1pp) eller om du väljer ett annat alt.
*
Bilden visar en dubbelportion alltså för 4 personer.....alltid bra att göra lite extra...när man nu ändå håller på......en portion till gubben.... en till mej och två till matlådor...

15 kommentarer:

Noll54/Eva-Karin sa...

Visst är det skönt när man gjort den där långpromenaden! Har precis gjort en sådan!
Den moussakan är jättegod,,,
Men det tyckte inte vår älste son när han var liten,,, han var till skolsköterskan och berättade att han var allergisk mot MOSSAKAKA, så hon ringde upp mej och frågade om han hade någon födoallergi,,,stackarn vad han försökte att slippa den!

Ha det så gott och kram!

E-K/noll54

Rummet för välbefinnande sa...

Så bra att ha en hund ibland så den där promenaden verkligen blir av! Har inte blivit så mycket promenerade för mig sista tiden, men det ska det bli bättring på - det vet jag!
Tände ljus förut, lyssnade på soft musik och hamnade i så skön harmoni så jag höll nästan på att dra igång ett tai chi pass med mig själv.... Men, jag hamnade hos sonen istället och masserade hans fötter en stund innan han somnade. Det är inte så dumt det heller faktiskt, att få sig en liten stund ihop sådär.

Smet bara in här till dig en liten stund, så såg jag bilden på moussakan också blev jag hungrig istället.
Men suck, det enda jag får bita tag i nu är lite papperjobb en stund här.

Ja, så kan det gå!

Sköt om dig!
Kram Mia

Pillargontanten sa...

Lång promenad är allt skönast, både för matte och för hund :O)
Moussakan såg god ut!

LantlivsAnette sa...

Åhh vilket fint förkläde du hittade där också, och den där boken den har jag också, den är underbar..
Skönt med en lång promenad, jag ska ta en med Nisse snart...han sover ännu den lilla sjusovaren..
Moussaka, åhhh, tack för det receptet..kanske jag gör det till middag idag..jooo, det gör jag !
Ha det gott
Kraam Anette

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken god gratäng!!! Och gulligt gammalt förkläde du fyndat!! Tack för fint boktips...... hej från mari!

MiaMaria sa...

Hej!

Här gillar vi Moussaka...gott...

Härligt att få gå långa promenader med lilla hunden...

Ha´det så bra!
MiaMaria

Sara sa...

Receptet på moussaka måste jag prova.. Det låter smaskigt!
Kram

VACKRA hem & interiör sa...

Vilken härlig moussaka, blir så hungrig! Älskar verkligen mat, men får hålla igen lite. Har lyckats gå ner 13 kg så det blir till att titta lite mer på bilderna än att äta. Bättre blir det när jag hinner gå lite mer.... Har också två systrars kokböcker och hoppas deras café i Sthlm finns kvar, för jag har inte hunnit dit än. Förklädet var jättefint. Själv köper jag på mig förkläden när jag hittar på olika ställen. Fint i inredningen också (hmmm... kanske lite knäppvarning där, men vadå tänker inte alla så...)
Ha en skön dag!
Kram Pia

Kamomilla sa...

Du har så rätt, det gäller att gå ut med hunden genast då man kommer hem.. Här bara snöar och snöar! hemska saker, det finns massor med snö... Var är våren??
Svante gillar nog snön och nu när jag är sjukledig går vi långa länkar...

Unknown sa...

Hejsan!! Åh så mumsigt detta såg ut!!!Måste skriva ut receptet o prova det!!! Tack! Kram Petra

Viola sa...

Vilket rart förkläde det blev och ett häligt recept, det där ska jag absolut pröva och här försöker vi äta fettsnålt så det påassar oss, hoppas du har en bra kväll, kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej Pia!

Åhhh va smaskigt det där såg ut då...och jag som börjat med nutrilett :o Jag skulle kunna äta en elefant känns det som :(
Så gulligt förkläde du köpt. Det får mig att minnas att jag fick ett riktigt gammalt av mamma som mormor haft. Måste leta i gömmorna efter det. Nu ska jag se ett inspelat avsnitt av 24. Grymt så bra det är :)

kramisar
Viveka

Geta sa...

Ska prova det receptet snart.... hinner inte riktigt med just nu.
Tänker på dej och familjen i morgon.
Kram.

Vardagens guldkorn sa...

Tack för receptet, det får det bli i eftermiddag. Jag har idetorka när det gäller mat just nu, har fastnat i makaroner och korv-träsket och måste försöka ta mig ur det. Det här tror jag tom. att barnen kommer att gilla! /Linda

Inspiration i vitt sa...

Hej Pia, vad du har handlat en massa fina saker, visst ä det så att man tycker att det är dyrt när man vet att man kan få en del saker för en bra mycket billigare peng, men dina fynd var jätte fina, det lilla förklät var ju så sött.
Så god mat du gör , din man blev väl glad när han kom hem och fick detta i munnen.
Kramar till dig/Ingela.