fredag 3 oktober 2008

Kålsôppe...

...blir det ikväll ....:).....Jag ska ta det från början....
Men varning...varning..det kan bli en heeel roman ..
som det alltid blir när jag ska skriva nåt kort inlägg:)
Tänk sen...att blogga om ett kålhuvud:)...
Jo...som ni vet, kanske..så är jag en värmlänning..
och därte en västvärmlänning:).OCH VAD gör en
"sån" den här hälja???..Koker KÅLSÔPPE ...äter
KÅLSÔPPE och går på MÂRTEN!!..Bare rakt av..
ÄR DET:)..Alltsåå... det är en ganska gammal
marknadstradition vi har här, att man ska äta en
mustig & gooo kålsoppa..med frikadeller säger en
del..JAG säger kålkôrv..det är ..prinskorv som är
rå ???? och som man låter kokar med i soppan...
haha ...Låter det gott eller:)...Men jag lovar..eller
som vi oxå säger här... ja, ja, lôver att den â goo.. ....
Nu tyckte jag inte att en bild på soppan var nåt
att visa..så det fick bli ett "huvud" istället...
Marknaden då..ja, det är en rekorderlig höstmarknad
med ALLT som kan tänkas att man vill köpa ....Som
oftast kommer man hem med lite av varje..ni vet..
strumpor..ca tio stycken "bara" för att de är sååå billigt..karameller..KOKOSBULLAR..mums...man
köper TVÅ!! KARTONGER....Bara för att de blir
billigare!!..Ha..så dumt..sen så måste man äta upp
allt ....visserligen så kan de frysas ..men de blir inte
gamla ändå..Köper nog bare en kartong i år..får tänka
på volangen så det inte blir fler :)...Volang= bilring:)
Rapport om mina köp..kommer i môrn..om det inte
regnar..för gå och trängas med alla hemvändande
västvärmlänningar med paraply..nää tack..då får det va...
Trevlig helg på er alla..eller ska kanske säga ...
HEJ PÅ MÂRTEN ...PIA
Ps...Vi åker karusell och äter karamell..sen finns det de
som blir lite glada i hatten av nån liten dryck som värmer
innan för västen..men ..det får inte förväxlas med min
MÂRTENSKÅL..det är KÅL och inte skål... haha..ds..
(Fler som skriver om denna begivenhet
den här helgen är bl.a ... Mitt egna hem)

8 kommentarer:

Amoroso sa...

Jag vill bara titta in och säga att jag verkligen tycker om din blogg, och allt kreativt du visar upp !! Och inte minst ett stort plus för att du beskriver hur du har gått tillväga när du tillverkar alla dina härliga saker. Säljer du föresten något på tradera?

Annika sa...

Nöa kålsôppe blir dä itte för mäg.... töcker itte ôm.... å inga kokosbuller häller.... bruker ta e ska å gräve.... dä vite... choklan du vet... itte bra för mäg... o du frestinga.... ä nock itte nôe å skrive här:) Hihihihi..Kram Annika

Viola sa...

Ville bara titta in och önska dig en skön helg, kram vIOLA

Älfgärdet sa...

Hoppas på skaplig värme nu när det har dragit ihop dig te mârten! Var några år sen jag var i krokarna & jeck på mârten. Brukade vädra snö i luften! Men du, nån kålsôppa får du inte i mej....

Unknown sa...

Åh, jag älskar kålsoppa!!!!
Kram Petra

LantlivsAnette sa...

Åhh du Pia , det lät ju riktigt gott det där..
När det är höst och kallt ute så är det riktigt gott med soppa.
Hoppas att solen skiner hos dig nu när ni ska på marknad..
Vi får väl se sen vad du köpte där !
Ha det så gott
Kram Anette

Jenny Oak Fae sa...

TACK för din otroligt gulliga kommentar!!!Gillar ju DIN stil också..!

: )

KRAM, Jenny

<3

MiaMaria sa...

Hej!

Gissa om man blev sugen på lite Kålsoppa nu...musms så gott!!!

Ha´det så bra!
MiaMaria