lördag 28 december 2013

Sju år ..;)

 Så där ja.. nu har jag bloggat i hela sju år..! 
Jag började väldigt trevande,  då den där mellandagen 2006.
 Sen blev man varm i bloggklära minsann;).. 
Å så rullade det på...
 många inlägg och många många bilder har det blivit..
 riktigt kul att sitta å bläddra i alla inläggen ibland. 
Som en digital  dagbok kan man säga.


Jag har varit ganska produktiv med att skriva...
 det är väl bara i stort sett det sista året som annat tagit över 
bloggandet för min del och säkerligen för många andra oxå..;)..
å det är ju som bekant  ..FACEBOOK och INSTAGRAM. 
Nu går allt i vågor och just nu känner jag liiite mer för
 bloggvärlden igen och hoppas det håller i sej ett tag. 
Att skriva och visa bilder genom Facebook & Instagram 
är dock något som är väldigt snabbt och enkelt att göra så...!



Nu tänker jag inte skriva OM alla mina bloggår
 ..för då tror jag nog att ni tröttnar;).
Ska bara  ge er ett recept på nött gött....:-)) 

Frusen "Lingonpepparkaks"cheesecake.

3 äggulor
3 äggvitor
2 dl socker
3 del vispgrädde
1 dl rårörd lingongsylt
1-2 tsk kanel
200 g philadelphiaost
100 g pepparkakor
50 g smör (smält)

Gör så här: 
 Smält smöret, krossa pepparkakorna och blanda ihop,
 häll ut "smulet" i en form med löstagbar kant, tryck  ut det jämt i botten på formen.
Rör osten, äggulorna och sockret till en jämn smet.
Vispa grädden i en bunke,  
vispa äggvitorna i en annan bunke.
Blanda sedan i lingonsylten och kanelen i ostsmeten,
vänd ner grädden i ostsmeten  och till sist vänd ner äggvitorna i smeten. 
Häll glassmeten över pepparkakssmulet och ställ formen i frysen i minst 6 timmar. 

Tips 1:  Gör en halv sats och  häll i små formar.. exempel i muffinsformar av silicon, papper eller aluminium
Tips 2: Uteslut det  smälta smöret och använd bara krossade pepparkakor i botten på form/ formarna...

Tina i ca 20 minuter före servering. 
Serveringstips: Topping, frusna lingon eller pepparkakssmulor.

Har nyss fikat  här hemma, en köpp kaffe å en sån där litten minicheesecake
 mä karln min  å han tyckte dä va gött *blink* blink*...
Så en kan väl säge att vi ha fire desse sju bloggårena ja gjort..;))) Hipp hipp hurra..


Vill ni läsa OM alla bloggfödelsedagarna så finns de under etiketter..(bloggfödelsedag 28 dec)


[]...Pia
Ps.. Å ja vill väldigt gärna att ni som kikar in här skriver en liten hälsning eller så;) ds.

4 kommentarer:

Elzie sa...

Grattis Pia! Jag tror banne mig jag har hållit på i 7 år till sommaren. Inte klokt vad tiden går!!
Ha en fortsatt fin kväll.
Kram Elzie

Aino sa...

strongt att du hållit på så länge

Carina sa...

Hej Pia!
Grattis på 7-årsdagen :)
Jag kikar in varje dag till dig för att se om du skrivit nåt nytt...:)
Kramar Carina Gerdin
kattarsel@live.se

Anonym sa...

Grattis. Jag tittar gärna in o blir inspirerad till pyssel, du är så påhittig o duktig. / Catarina