måndag 24 oktober 2011

En (nästan fin) krans av björn...

...mossa har jag knåpat ihop nu i eftermiddags:) 

 Ni vet hurdan jag är...måste bara helt enkelt prova jag med! 
Grannen Lisa, hon som bor mittemot mej, 
visade igår att hon gjort en jättefin krans och hängt på sin ytterdörr.
Den var grön & tät OCH gjord av BJÖRNMOSSA.
 Sagt och gjort..när jag kom hem från jobbet idag stack vi till skogs  ..hunden och jag!
När vi gick där på stigen så tänkte jag dock att VAR finner jag björnmossan? och HUR ser den ut? Var inte helt säker... men så helt plötsligt såg jag massor..ingen tvekan att det där var björnmossa:)
 Hur mycket skulle man ha till en krans? blev nästa fråga... plockade en hel kasse för säkerhets skull. Blev en del över ..ja! Så till frågan hur gör man nu då... hade snurrat till en hjärtformad stomme.. för det skulle jag ha.. raskt över till grannen som kommit hem från sitt jobb.. Och snälla Lisa visade grundligt hur man gjorde:)

Så snabbt in till mej ..laddade upp med nykokat kaffe.. tidningar på bordet.. en skräpkasse och en stor hög med björnmossa.. och så snodde jag och vred...och vände...höll tungan rätt i mun!..Fasiken det var lite joxit innan jag kom på rätt teknik..Inte blev den såå värst tät..och inte heller så jämn som Lisas.. men jag kunde iallafall få till en krans.. och den såg ut som det med:)

 Visserligen torkar mossan snabbt ihop..drar ihop sej lite..
kanske slår det ut lite mer när den får hänga ute i fuktigare luft.

 Fick inte till det med en hjärtformad.. utan fick faktiskt ändra den till en rund ring istället! 

Ca 1 timme tog det att göra den... en avslappnad och tyst stund.. som jag gillar efter en dag på jobbet med många glada, livliga & ljudliga  barn som var riktigt utvilade efter en helg:)


[]...Pia
Ps.. OM ni nu skulle vilja göra en  krans av BJÖRNMOSSA ..så ta en titt här.. där ser ni HUR en krans ska se ut och hur den görs ds.
Pssss.. Aj ajjaj nu  läste jag inne på den sidan om hur man gör en björnmossa krans att man inte får plocka mossan utan markägarens tillstånd!.. Visste inte det.. men, men nu vet jag det! ds.

4 kommentarer:

Här är gudagott att vara ! sa...

- Tycker att kransen blev jättefin och inte bara nästan... Tur att jag kan titta in här och få nya tips ... För här råder ingen ideétorka precis ! - I morgon går jag ut med mina hundar och letar björnmossa !
Kram / Anneli ♥

Anita sa...

Jag är helimap av dej..själv har jag fullt opp med en vanlig granriskrans...puh...

Geta sa...

Fiin!!

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

ser komplicerat ut men attans så vacker den vart..kram