tisdag 20 september 2011

Gamla kort...


...är alltid roligt att titta på :)
Jag som liten .. hemma i trädgården,  nångång sommaren -58.

Det gamla fotoalbumet  i läder med papperssidor och spiral har jag sett såå länge jag kan minnas... Än idag kan jag sitta och bläddra  i albumet..

Tittat & bläddrat har jag gjort så många gånger att jag nog skulle kunna berätta  om varje liten detalj på bilderna:).. Att jag är en av "detaljerna" är kanske inte så konstigt.. eftersom det är mina föräldrars ..skulle tro... första album.
Under den ena bilden står det ..Stor, större, störst.. något som jag stavade mej till när jag började kunna läsa själv och  som jag tyckte det var så roligt att kunna läsa alldeles själv:) 
Storgäddan  under andra bilden.. lite läskig ..tyckte jag en gång för längesen.. Min far  hade fångat den och så skulle det förevigas.. tillsammans med  en motsträvig liten flicka....


Några lösa bilder ligger också i albumet.. Vi plockar blåbär i storskogen.. min lillebror (som vi miste tidigt..  när han dog i en mc-olycka, bara  23 år ), vår mamma och jag...
Den här stora bilden ligger längst bak i albumet.. har så gjort så länge jag kan minnas.. undrar varför ingen limmat fast det!.. Men en bild som jag tittat på mycket och tyckt att.. åå vad min pappa ser tuff ut..  Det är han som står längst upp till höger, stödd på armbågarna.. tiden ..slutet av femtiotalet..kanske början av sextiotalet?
Det var några bilder ur ett gammalt fotoalbum.. det finns en hel del kvar.. Den där känslan som man får av att bläddra i ett fotoalbum.. den finns snart inte kvar.. för om alla gör som jag.. samlar dem i datorn.. i mappar..!!!! Då måste vi nog tänka om ..innan det är försent.. och de försvinner...
Men jag fortsätter nog tyvärr, ett tag till med att ta bilder på bilder och ladda in dem i datorn och ladda in och ladda in...  Förresten ser ni vem som ligger intullad i min gosefilt på vår säng?.. Jo, mitt gosedjur!!.. Snacka om att det har varit sovväder idag....


[♥]...Pia
Ps.. De gamla bilderna har jag fotograferat  med kameran bara.. scannern funkade  inte och så är en del iofs fastlimmade:)ds.

7 kommentarer:

Viola sa...

Visst är det en hel annan känsla att få hålla ett gammalt kort i handen, förstår att vi är i samma ålder utav ditt foto på dig själv :) tänk om alla foton skulle försvinna..tur att man har en särskild back-up, önskar en fin dag, KRAM

Hannis sa...

Jag skriver ut en del av mina bilder, favoriterna.
Resten sparar jag på dubbla hårddiskar och skivor.

Bilden på dig som liten är ju fantastisk!
Så kul att ha.

Kram Hannis

Ps. Tack för rara komentaren om min bild, kanske blir det en utlottning.
Då hojtar jag till=))

Fröken Fräken sa...

Härliga minnen! Och det är på något vis mer speciellt med pappersfoton. Tänk bara vad man var noga för att inte "slösa" på filmen, och hur noggrant man satte in dem i album.. Mappar på datorn är verkligen inte samma sak ;-D

rosenälvorna sa...

Vilka fina kort och jag förstår att lilla du tyckte att gäddan var läskig. Vad gosigt hon har det lilla Selma:) Elsa skickar en nospuss till henne! Christina

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hon syns knappt i pläden, där har hon snott in sig bra. Och så söt du är, så roligt och ha alla dessa foton. Det är ju lite trist att man aldrig sätter in i album längre.
Kramar
AnnaMaria

Här är gudagott att vara ! sa...

Älskar också att se på gamla foton. - Där i släktens fotoalbum finns livshistorier på bild.Tänk vilka minnen som triggas igång när man tittar på foton...Du har helt rätt kring dina tankar kring digitala bilder som hamnar i en dator. - I bästa fall skriver man ut några bilder, men att sätta dom i ett album..det var ett tag sedan man gjorde.
Ha et så gott !
Kram / Anneli

Skogslyckan sa...

Så himla kul det är att kolla i gamla fotoalbum, och en sån söt liten Pia längst upp! Sorgligt med din lillebror som dog så ung. Har också en svartvit bild någonstans på min pappa och en stor gädda. Du håller på att fixa in dem i datorn, du gör det som aldrig blir av för mig. Dessutom kan man dela med sig till syskon och annan släkt, så att alla kan ha bilderna.
Kram Pia