fredag 17 juni 2011

Plötsligt så händer det..

..och jag har fått ett eget OLIVTRÄD:)..Iofs så köpte jag det själv  för 129 spänn..som hittat!! 


Mitt allra första "lilla olivträd" och nu behöver jag lite  hjälp från er där ute i bloggvärlden som har egna olivträd!
 För hur sköter man ett sånt träd, så det överlever åtminstone en sommar :)Jag vet inte värst mycket...
 Det är inte särskilt stort, men inte heller så ynkligt litet..  Ganska lagomt med andra ord!


Upptäckte när jag kom hem idag från Ernas handelsträdgård där jag köpt det,  att jag inte hade något att plantera det trädet i?  Alla de tre gamla zinkhinkarna som jag har, planterade jag ju vita pelargoner i förra veckan!!  

Så nu står det med plastkrukan i en tillfällig kruka.. Tänkte att det skulle få stå där ute i regnet över natten och hoppas på att jag får lite kunskap om hur det ska skötas ..av er bloggvänner:)

 Ser ni den djupt röda pelargonen i den svarta gjutjärnsgrytan? Den kallas för kärlekspelargonen, för sin djupt röda färg..vacker som sammet..


Önskar er en trevlig helg.. här i vår lilla stad firas det 100 års jubileum denna helgen.. och regnet det öser ner.. I morn så lyser sola.. det har jag bestämt:).. ha de gôtt .



 ♥...Pia

5 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Jag vet inte....
Men som ett vanligt träd, fast det ska väl inte vara ute på vintern...
Gödsla det lite, vatten vill det säkert ha, och kärlek <3
Och en större kruka, en gammal skabbig lerkruka!
Det blir fint!

EM sa...

Har också haft mina ögon på olivträd, och är så sur att jag inte kunde forsla hem det stora träd som fanns till salu i närbelägen stad. För stort för bilen...
Hoppas du får hjälp med skötseln, jag har faktiskt ingen aning...
En stor gammal lerkruka blir nog bra.
kram elsamarianne

Linda sa...

Hej Pia!
Av en händelse så snubblade ja in på din super fina blogg.. Är åxå en tjej från Arvika..:)
Kul att se att det fanns Ett Olivträd
hos Erna som inte kostade multum..;)
Får ta en tur dit..:)
Ha en trevig helg...
Kramar LINDA

Anita sa...

Va skoj med ett eget träd! använd vanligt "bondförnuft"så ska du se att det klarar sej -lite si och lite så- men det måste in när det blir kallt..// Anita<3

Marie sa...

Oj, kan inget om skötsel av olivträd, men skulle själv vilja ha ett. De är fina.....passar på och önskar dig en riktigt go midsommarvecka, kram