torsdag 8 juli 2010

Ja jag kan läsa...kan du?

Kan du lsäa dteta?


Braa 55% av floekt kan.



Jag kndue itne tro att jag fkaitkst kndue frsötå vad jag lstäe. Den

fneoelmana kfraetn i mnänisnaks hjnräan kan, elnigt en undiöserknng i

Cmabrigde Uinervtisy, lsäa oedrn i vlkien odnrig som hlset, det edna

vkitgia är att den fsötra och stsia btkosaevn stetir på rtät palts. Rsteen

kan vraa hluler om bluler och du kan ädnå lsäa det unta ngåra porlbem.

Vrfaör vi kan det, är att hjnräan lsäer itne vrjae bostakv för sig, utna

hlea odert som en hel. Hägtfit va? Och jag som altild ttort att svata rtät

viart vitgkit!



Ja, detta här fick jag från "kusinen på landet" i ett mail för några veckor sedan..Först så trodde jag att nu har Annika fått en knäpp... men sen så insåg jag att... mmmm det går  faktiskt att läsa...





Ett litet försök till att göra ett  ROSENSALT igen ..misslyckades förra sommaren då jag förmodligen valde "fel" rosenblad..
Nu provar jag istället med min "mormorsros" efter tips från Mia "Lilla Blanka".
I förrgår  plockade jag lite blad och la på ett gammalt fat tillsammans med det saltet som fanns hemma..HAVSSALT.. nu får jag vänta tills det är helt torrt, innan jag häller upp det på en fin gammal glasburk.
 Doftar helt fantastiskt gott och  skulle kunna tänka mej att det passar som badsalt.....nån gång när höststormarna drar in och det blir bad inomhus istället för  utebaden..

Men än har jag INTE BADAT UTE !!..

Igår  kväll  åkte jag och hämtade mitt äldsta barnbarn, som jag får låna några dagar.. Nu är jag inte rastlös  längre ;)...
Dagen har fyllts rejält med ALLT vad en sjuåring kan hitta på hos farmor..

Vaknade i morse av en kille som petade på mej och frågade..Faaarmoooor...ska vi läsa en saga nu??..
Jo, visst..måste bara få upp ögonen först...  Men det var segt..så jag föreslog istället att vi hittade på en saga..
Det blev ..Mysteriet med de försvunna guldkalsongerna..fråga mej inte var jag fick den historie-ideén från!!
Den bara kom ..och jag börjademed,  som oftast sagor gör..

DET var en gång en ..kille som hette.....naturligtvis var huvudpersonen  min lille kille :)...
Sen  berättade vi ...jag fick god hjälp med att hitta på..Mysteriet löstes och sagan fick ett snipp snapp slut...
Sedan var vi  plötsligt väldigt hungriga och frukosten fick snabbt plockas fram.

Dagen fortsatte med många roliga små äventyr..allt från att gå en promenad med Selma runt kanalen....Nu cyklade Isak och grannens son som Isak brukar leka med...och DÅ finns inga problem med att gå en rejäl promenad om man kan cykla...

Tänk vad 7åriga killar kan se mycket spännade ..Allt från rostiga gamla cyklar som någon slängt i kanalen.. många VARFÖR och VEM  har gjort så??? till en "rysligt spännande plats" som fanns inne i skogen som vi passerade..En gammal gravplats, Koleragrav..med en gravsten och en text som jag fick förklara..lite gammalsvenska och det kan inga 7åringar förstå!!..knappt jag heller..Från 1864 var den "stenen"och under där vi stod..fanns ju naturligtvis ...skelett!

Ni kan ju bara tänka vad vi pratade om efter det:)......

JA jag kan säkert göra en hel historia om denna dagen..men  detta får räcka..
Nu sover den lille killen gott, efter att sagor lästs..och farmor nästan tappat rösten..Nya äventyr blir  det med all säkerhet i morgon också...

♥..Pia

2 kommentarer:

Skogslyckan sa...

Men du vilken underbar farmor du är. Precis en sån som alla drömmer om! Som hittar på äventyr, vinklar berättandet lite så det passar ett spänningsfyllt barna öra. och berättar historier..guldkalsonger..hm..den kunde du väl skrivit ut i inlägget, låter ju spännande..ler
Och du jag kunde också läsa!
Kramar Pia

Pillargontanten sa...

Låter som en alldeles utomordentligt trevlig semesterdag :O)
Önskar er spännande äventyr, även idag :O)