tisdag 17 mars 2009

Bakat en... "Gå-bort-present"...

...har jag gjort idag...Lusten till att baka är STOR just nu..inte vet jag vad det beror på:)..Nu ljög ja´......Joooo då det vet jag.....När man försöker att "hållla" igen liiite då blir min bagarinstinkt eller vad jag ska kallat..enormt BIG...Doften av nybakat gillar nog de flesta.....men OM man nu KAN hålla sej INOM ramarna OCH samtidigt ÄTA något gott nybakat..varför inte då passa på att BAKA!!!!

..DET var precis det jag gjorde idag......efter dagens Selma promenad och städa bort lite dammråttor som tycks hoppa jämfota runt i huset just nu....i ett försök att gömma sej på alla möjliga & omöjliga platser..... * *JAG och mina buntsförvanter i utmaningen "äta rätt & motionera" Ska ikväll träffas för att utvärdera!! de fyra veckor som vi kämpat ....kämpat och kämpat..nej det är inte riktigt sant..tycker det gått alldeles utomordetligt bra..det är sen när vi är nöjda med målvikten som det svåra kommer...Men det tar vi då det...:)... * *Alltså...vi ska träffas ikväll och äta gott och prata..eller som vi säger i västvärmland..striii....och mycket av det kommer säkert att handla om vikt OCH mat..samt lite motion..... ..och lite skvaller...haha.. * *JAG tycker det är roligt att ta med något lite när jag ska bort till någon..gärna då något som är hemgjort..bakat eller vad som faller in då...NU blev det bakat...Och hoppas att GETAS VIND gillar kakorna:) som jag stoppat i en "gammal" glasburk och som "pynt" ett tårtspetspapper med ett grovt hampasnöre knutet runt..en liten tag med handgjord spretig stil:) blir pricken över i....

Förresten så står burken på mitt nymålade bord..ska "bara" nöta (shabba) liiite på det oxå..någon dag.. .... CHOKLADCOCKIES 50 st Ugn 175 grader

4,5 dl vetemjöl.....................................15 1 tsk bakpulver......................................- 1 dl socker...........................................5,5

2 msk vaniljsocker..................................1 130 g margarin......................................27 1 ägg..................................................2

50 g mörk choklad..................................6,5 50 g vit choklad.....................................6,5

1.Blanda mjöl,bakpulver,socker,vaniljsocker, margarin och ägg till en jämn deg (jag använde matberedaren!) 2. Hacka den mörka chokladen och knåda in bitarna i degen. Forma degen till en rulle och lägg den i folie och förvara den kallt ca 30 minuter. Skär därefter ca ½ cm tjocka skivor från rullen och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. 3. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter tills kakorna har fått en gyllene färg. Smält den vita chokladen i vattenbad och ringla över kakorna. JAG gjorde som vanligt..OM RECEPTET så att det passade mej..inte någon vit choklad ovanpå och lite annat som jag minskar på....tex. sockret... Små chokladkakor/cockies..nästan 1 p/st

.....PIA

16 kommentarer:

Viola sa...

Så har man blivit Pavlos dreglanmde hund igen då...hoppas din dag är bra i det fina vårvädret, kram

Anonym sa...

Vackert och gott, gillar spetsunderlägg som lock på burken.

Elzie sa...

Det såg gott ut. Hoppas det går bra med vägningen.
Kram Elzie

Sara sa...

Oj oj vad du bakar!
Ha det så trevligt ikväll!
Kram

Kallholmen sa...

Vackert och gott.
Vad kan man mer begära...kanske att få smaka av dem..
Carolina

Kamomilla sa...

*jag blundar och låssas att jag inte ser de där godsakerna..* Jag kämpar så...

LantlivsAnette sa...

Gomorron Pia !!
Jaa, lite piggare är jag idag, men ujjj, vilken sjuka..mår illa ännu..har legat i tre dagar..helt pall..
Hade ni roligt igår ? kan tänka mig det, du har säkert, få gissa nu..ja, tappat fem kilo..du har ju varit såå himla duktig..
Vilka goa kakor du bakat och satt i en sååå fin burk,en riktigt fin present...
Ha det gott
Kraam Anette
P.s Nisse mår bra, han sänder en stor nospuss till er..

Evas Bloppis sa...

Mumsigt värre ,Fick genast lust att baka
Fortsatt trevlig em i solskenet

Kallholmen sa...

Tänk att jag är lika dan,börjar helt plötsligt att lusläsa recept när jag ska hålla igen lite....

Vilken mysig gå bort present jag tror mottageren blir jätte glad.
Kram Malin

Geta sa...

Jodå kakorna var jättegoda!! Tackar för en trevlig kväll. Idag finns äntligen tiden för lite blogg men nu tror jag att jag ska titta på Rent hus, fast jag tycker det är ganska snuskigt.
Kram.

Anonym sa...

Mmmm det ser gott ut.
Jag gillar kakor men på grund av hälsan så kan jag inte smaska i mig en massa kakor. Tänk om grönsaker eller frukt hade varit lika gott så enkelt det hade varit. Ja nu är det inte så, bara att acceptera.

Ha det
Kram annica

LantlivsAnette sa...

Gomorron Pia !!
Japp, då var det Fredag, härligt..då kan man fika lite..
Vad duktig du är, fyra minus och snart det femte...wow..
Man kan ju alltid hoppas att jag tappade lite då jag nu har varit så himla sjuk, det känns faktiskt så..
Ha nu en toppen dag, kika in hos mig sen så får du se var jag var igår kväll..
Kraam Anette

Lotta i S-vall sa...

Mmmmmm mums, vilka frestelser du inleder mej i :)
Men bara härliga såna

Ha de gott

Anonym sa...

Hej Pia!

Din blogg tillhör en av mina absoluta favoriter. Den är så otroligt vacker och inspirerande. Du har en award att hämta på hos mig (vare sig du vill lägga upp den eller ej). Tack så mycket för all inspiration!

//Åsa

Cattis sa...

Mmmmm..vad gott! Och cheesecaken...vad du frestar. Det där skulle man haft till morgonfikat på jobbet! ;)

Mysig och trevlig blogg har du också!

Rummet för välbefinnande sa...

Mums fillibabba - de där kakorna är goda!!!
Ja, hoppas ni får en trevlig kväll "å att ni striiiiir som bare den"
Ha en fin helg!
Kram Mia