onsdag 18 juni 2008

Gäster..gästspel och några Slåttanakakor....

......En vanlig onsdag var det väl kanske inte idag....men nära på.
Jag jobbar på ett dagis och det har jag gjort i många år nu..
Som brukligt inom barnomsorgen så ska det planeras för allt.
För bara några få år sedan så gjordes all denna planering på
kvällstid! Och det vet väl alla, att efter en hel arbetsdag så är
man inte speciellt allert uppe i huvudkontoret.....Inte är jag det
iallafall:) Men numera så görs all planering på dagtid ....Så
1 dag /månad sitter hela arbetslaget (3 -4 st) och pratar,
dokumenterar, skriver, analyserar, diskuterar och mycket
mera. När terminerna drar mot slutet ....då, ja då ska allt
utvärderas:)...puh..... Som oftast är vi på vår förskola ..
men ibland tar vi med oss allt material och sitter hemma
hos varann.... Just idag var vi hemma hos mej.. Mina
"gäster" kom i morse vid 7 snåret. Selma hälsade dom
välkomna med några voff... Vi börjar alltid med att äta
frukost och prata...prata och prata:) Sen...kan vi dra igång!
Fast snart så blir man lite sugen ..och då passar en liten fika
bra.... kaffe och en liten kaka.....Mina "gäster" var idag...
Lena .... och....Sara..... Malin var inte med denna gången:)
Sara den rara, hon hade med sej sina goda kakor...
"Slåttanakakor". Recept har Sara fått från sin mamma
Karin ..Jag gillade kakorna och fick receptet..om du vill
så finns det ett liknade recept här.. . Det var halvmjuka
skurna pepparkakor..och kallas ibland för lunchpepparkakor.
När dagen gått och även mina "gäster", så tog jag en tur
ut i trädgården den lilla och såg en smutsig, halvfull, rosig
kaffekopp ute på ett bord!! ..jag tog in kaffekoppen och
rengjorde den..och fick ett "gästspel" på bordet tillsammans
med Saras" Slåttanakakor" .. Bilden blev lika dimmig idag
med.. Jag inser att inte alla bilderna kan bli dimmiga ..
men det är så jäkla roligt att mixtra med bilderna:)
♥...PIA
Ps....våra barn på avd. de blir omhändertagna av ett förskoleteam..ds

14 kommentarer:

Kamomilla sa...

Tittar snabbt in för att önska dig en trevlig midsommar!
kamomilla

Solsjö - Under en vind sa...

Fin fikabild!!!

Känner igen vad du skriver! jag jobbar ju på fritids och i skolan som fritidspedagog! Man behöver en sockerkick för att orka kvailtetssäkra, utvärdera, planera osv.....

Önskar dig en riktigt skön midsommarhelg! Kramar! ♥

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilken vacker bild och romantiskt skimmer det var över den... kakorna lät goda och norrländska! Slåttana ( Slåttern ) kan det komma därifrån tro, fruarna gick ned med fikakorgar till de som jobbade med slåttern på åkrarna... goda lät de i af! Ha en riktikgt skön midsommar nu, hälsa godingen Selma! Mari.

Frida sa...

Vilken fin bild! Man blir fikasugen när man ser den. Önskar dig en härlig midsommar!
Kram Frida

Vera sa...

Nej...inte fick jag kakor inte. En annan fick ju slita på jobbet med sommarfesten......
&hearts

Annika sa...

HiHi trodde barnen fick springa vind för våg:) Ha en riktigt skön midsommar... Kusin-Vitamin

Anonym sa...

Mmmm, vad gott det var med slåttanekakor!! Tack för igår...det var givande...vi syns snart!! // Lena ♥

MiaMaria sa...

Ser gott ut och en vacker bild!

Glad Midsommar!
MiaMaria

Gårdsromantik sa...

Dom där kakorna är allt goda!

Glad midsommar önskar Maud

Lavendel & Romantik sa...

Så blev man fikasugen också!!!!! Önskar dig och de dina en GLAD MIDSOMMAR Kram/Majsan

LantlivsAnette sa...

Vad mysigt att sitta hemma hos varann och planera..fika och prata !
Och trevligt för Selma också..
Himla gott ser det ut med kakorna..mummsss..i morron är det jag som ska frossa..hii..hii..
Så lilla Selma ska ta sprutan idag, hoppas att det gick bra...
I morron lägger jag in en Midsommar hälsning..kika in då..
jag kollar mailen ikväll, du skulle väl skicka..
Kram Anette

Unknown sa...

Ville bara önska en glad midsommar! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

Malin sa...

Hej!
Vad kul att du hittat till mig!
Såklart gick det bra att maila.
Vad fina saker du pysslar med!!
Glad midsommar / Kram Malin

ängeln i vitt sa...

Jag älskar kakor. Bilden är jättefin där i dimman :) Duktiga du.

Trevlig midsommar
Kram carina