fredag 16 november 2007

Helgmys....

...med ljus:)..Nu har jag lånat två kameror?!
Den ena kameran har jag lånat av sonen...
där passade inte minneskortet i datorn..
näää hää... den andra kameran har jag
lånat av dottern...där var det ingen
svensk bruksanvisning med...näähää ....
Så därför har jag klickat och klickat....
raderat och klickat igen...ändrat och
svurit ******* en hel eftermiddag:)
Resultatet blev några bilder på ljuskällor.
*
..Så mina vänner ...så var det min gamla skatt då:)
De två fattigmansljusstakarna...fick dom av min
mamma som har haft dom i ett skåp lääänge, länge...
*
..men först en liten notis om en julmarknad i morgon..
Hem T gårn i Kortlanda som jag tror jag ska åka till:)
Som någon kanske minns, så har jag varit där flera gånger...
Jag köpte bl.a den här kronan som nu har fått en girlang
av järnek (ajaj.. vad vasst) och de två små ljuslyktorna
med inristade hjärtan på glaset... Men nu då...
*
...var det dax...min pappa hade en faster född 1887
som hette Malvina och hon dog 1960....så jag minns
henne inte alls. Hon var en stor, glad och frodig kvinna,
som hade rikligtmed skinn på näsan och inte drog sej för
att göra vad som föll henne in....därtill var hon ogift:)
Hon, min farfar David och en bror till dom, bodde i ett
hus på landet som dåtida räknat var ett rikt ställe!
Fick med tiden ett eget hus som låg nära föräldrahemmet.
Vad som sen egentligen hände med Malvina är dock lite
i dunkel....hon flyttade nämligen huxflux till Stockholm, tog
jobb på en restaurang och släkten visste väl inte så mycket mera..
När hon dog så for min pappa och en av hans bröder till hennes
lägenhet på David Bagares gata och tömde lägenheten....
För att göra en lång historia lite kortare så....stod hennes
hus här i Värmland och förföll...ingen fick tillträde till
huset tills den dagen då det rasade i början av 60 talet..
....min mamma hade då varit så nyfiken på detta
huset som sades hade mycket fina möbler och i smyg for
till det gråa hus som bara var en ruin..fann några få saker ..
bl.a dessa ljustakar .....hur nu de kunde vara hela??
Så det är kanske som så att dessa stakar, då skulle vara
från 18ootalet.....men det vet endast Malvina däruppe i
sin himmel:) OCH då kommer den stora frågan...
TÖRS JAG ANVÄNDA LJUSSTAKARNA..eller inte?
Ha en trevlig och framförallt ska ni ha ......
EN MYSIG HELG med många levande ljus//PIA

10 kommentarer:

MiaMaria sa...

Men så fina de var ljusstakarna där ligger vi i lä...
och så kul att din mamma har haft dem i sina gömmor.

Trevlig fredag!
Miamaria

Hannis sa...

Jättevackra!Blir lite mer speciellt med en historia bakom.
På så sätt får ju historien leva vidare!Kram Hannis

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Pia, tackar för leveransen som har ankommit Dalarna i dag : ) Men vilka OTROLIGT fina fattigmamnssilverljustakar, och såå gamla! Häftigt!! Malvina gillar jag känner jag, kan förlika mej med henne, gillar hennes namn och leverne! : ) Använd ljusstakarna men håll dem på avstånd från party och barnbarn! Trevlig helg! Mari.

Linneagården sa...

Såklart att du ska använda ljusstakarna, så fina!
Trevlig helg /madelene

LantlivsAnette sa...

Oooppss..vilken speciell kvinna det var då !!Men visst törs du använda ljus stakarna...jag tror nog hon är ganska glad när hon nu ser vilken skatt du har i från henne..men tänk att dom var hela..konstigt ändå,som att hon vaktade dom till dig !!
Ur snygga är dom..åhh vad jag också skulle vilja ha gamla såna..men det är jätte svårt att hitta, nåja jag har ju nya nu i alla fall..jag norpade hem tre stycken från butiken,jag har inte haft några alls.
Åhh Jul marknad..åk dit och fota så att vi får se...
Kram Anette
P.s fick du mitt bokmärkes mail ?

Hulda sa...

Så flotte lysestaker, og skjønne de du fikk hos moren din. Jeg er også veldig glad i fattigmannssølv, har både lyestaker og kuler, som du så hos meg. :) Kulene har jeg kjøpt på ulike norske nettbutikker, noen har jeg også kjøpt her i byen som jeg bor. Ha en fin helg, kos deg med tente lys.

Husbilsresan sa...

Vilken härlig historia...och vilka otroligt fina ljusstakar...tänk att dom låg där i ruinen hela och fina.Det var nog meningen att dom skulle hittas av din mamma=)
Stackars dej, som inte har någon kamera....jag vet hur det känns, men min kom ju tillbaka hel och fin igen...
Ha en härlig kväll och mys riktigt med dina ljus.Kram!

Eva Agnes sa...

Först tänkte jag säga: "Lägg av, Pia. Har du verkligen så gamla fattigmansstakar som din mamma haft? Utn att vis dem tidigare".
Men så läste jag vidare och det blev bara mer och mer spännande.
Vilken historia. Man tackar. Den var rolig att läsa. Och stakarna då?! De är ännu äldre än jag trodde från början. Jag hade gjort precis som din mamma, smugit dit och rotat runt lite.
Kramar och mer sånt, please.
Eva Agnes

LantlivsAnette sa...

Gomorron ! Ojj vad du var uppe sent igår ..jag somnade på soffan vid halv tio...det var så dåligt på tv.n..men nu är jag uppe..ska ju på jobbet på en stund,det är faktiskt roligt att jobba på en Söndag..det är nog för att butiken är ny...sen måste ju jag och syrran turas om på helgerna..
Kram Anette

LantlivsAnette sa...

Halloj ! Jag kollar min blogg lite nu på jobbet !!
Du..vilken ängel menar du..den med granen i famnen eller ?
Nää..i linnetyg har vi inte färdiga dynor..och vi har ingen som syr det heller,det är så pillrigt....
Kram Anette
P.s Jag är sååå pynt sugen,ska pynta då jag kommer hem !!