måndag 29 januari 2007

Nostalgi........



... för mej? Oj, vad jag har funderat på VAD är nostalgi för mej!! Det ÄR väldigt mycket iallafall, så långt har jag kommit. Men har ju hela veckan på mej :) Till att börja med så får min MORMOR stå för nostalgin. Hon är borta sedan länge , men kommer fram i mina tankar då och då. Ibland önskar jag att hon kunde se mej idag , när jag gör och säjer saker som HON gjorde! Små saker som t.ex. när hon gjorde smörgås till mej och småkusinerna. Då skar hon till en mindre bit av brödkakan , vände den på kant bredde ganska mycket med nykärnat smör på kanten , kallade den sedan för spik !! Gud, vad det var gott :) Kan nästan känna smaken av smöret....och så fick vi förståss ett glas ljummen mjölk. Nu är det jag som står för den lite äldre generationen. Som farmor till lille Isak kommer jag på mej med att jag gör spikar till honom.... men där är det slut på likheten, inget nykärnat smör och ingen ljummen gräddmjölk!! Min nostalgibild idag är alltså denna kanna med blommönster som mormor OLGA hade mjölken i!!

6 kommentarer:

JULIEK sa...

Så søt en kanna och så trevligt at vi båda minnes våra mormødre : )

♥ Pia... sa...

julie: ja visst är det härligt med denna tema veckan ,blir en del mormor och gamla saker för fler av oss tror jag...

Sarah sa...

Jeg sidder og bliver helt nostalgisk også. Min farmor døde for 1 1/2 år siden og jeg sætter stor pris på de ting jeg har efter hende og de minder om hende de bringer med sig.
Hav en god dag.

Elisabet. sa...

Söt kanna ..., för mig är mormor doften av ... kall potatis och jord och lagård ..

Albin sa...

Hej! Kul att du hade hittat in till mig=) Ja, har man en gång haft en egen pysselhörna vill man aldrig vara utan den.

Åh vad jag blir nostalgisk när jag tänker på min mormor.. Just nu läser jag min favoritbok som mormor alltid läste för mig, för barnen på jobbet... Jag lär titta in till dig fler gånger också!
/Lena

Anonym sa...

Å for en nydelig mugge.Jeg har vært en stor samler av mugger og kanner og jeg har ganske mange.
Er de ikke godt å minnes våre forfedre om dagen.
Jeg husker godt at jeg fikk ferskt brød med smør og sukker på og som jeg duppet opp i kaffi med mye melk. Min farmor hette også OLGA.